Variabel turbo

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Variabel turbo

Postby Kobelco » Sat 21 Mar, 2015 16:36

Hur funkar styrningen till den variabla turbon på Om611 - 613 ? Det jag har fått fram är att den är vakuumstyrd men hur då ? vinklar den bara ut vingarna mer ju mer tryck det blir i slangen eller tvärtom ? Är sugen på att få laddtryck på låga varv också och har jag en 611 motors liggandes så funderar på bygga dit den på en 606
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Variabel turbo

Postby Kjell Niklasson » Sat 21 Mar, 2015 18:49

Det styrs av motorstyrenheten, med hjälp av en magnetventil.

Inget vakuum, så står det "öppet", dvs lågt laddtryck. Och mer vakuum, mer laddtryck. Troligen gjort så för att laddtrycket inte skall skena om någon slang går av till exempel.

Men riktigt så lätt är det inte på en turbo med "vnt". För att det skall funka bra bör motorlast/varvtal/gaspådrag m.m. tas med i hur mycket den skall öppna/stänga.

Prova att söka lite på vnt controlling på google. Det är rätt vanligt att eftermontera på vw dieslarna.

Men är du säker på att det är en vnt turbo du har? Jag har två stycken OM611, men ingen av dom har vnt, utan det är vanliga wastegateturbosar. Vakuumstyrda är dom däremot.

Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Re: Variabel turbo

Postby Kobelco » Sat 21 Mar, 2015 20:31

Du menar dom som har vakuumstyrd wastegate det är ju inte riktigt en vakuumstyrd turbo Wastegaten dumpar ju bara avgastrycket innan det kommer in i turbon själva turbon funkar ju likadant ändå.

Alltså det jag mest vill veta är om man ska ge tryck eller vakuum till klockan för att den ska vinkla bladen in eller ut

Det är 143 hk motorn 611.961 jag har och största skillnaden mellan den och 125 hk är väl turbon eller ?
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Variabel turbo

Postby Kjell Niklasson » Sun 22 Mar, 2015 12:00

Aha, det kan tänkas att en 143hk varianten har vnt turbo. Dom jag har är 125hk och 122hk. Om611.960 och Om611.980.

Iallafall, det jag skrev ovan gäller för vnt turbon. Jag har stått och tittat lite på en sådan, fast då på en Om646. Alltså, högt vakuum till klockan, mer ladd. Mindre vakuum till klockan, mindre ladd.


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests