mb 290

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

mb 290

Postby crister » Wed 05 Aug, 2015 16:57

är det någon som har bytt ut en bränslepump på en merca 290motor om602982 mot något annat än original?
eller vet nån som gjort det?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: mb 290

Postby Kjell Niklasson » Thu 06 Aug, 2015 09:11

Jag har inte gjort det själv, men jag har pratat lite med en kille som stoppat radpump på en 290. Han påstod att det är en "klack" på motorn som måste bort, för att få dit pumpen. Alltså in mot kamkedjan.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: mb 290

Postby crister » Thu 06 Aug, 2015 11:00

okej intressant, skulle du kunna prata med han?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: mb 290

Postby Kjell Niklasson » Thu 06 Aug, 2015 20:15

Har ingen möjlighet att få tag på honom tyvärr.

Jag provade att söka lite, och det finns lite info här och var. Men faktum är att det inte verkar bli så bra att köra 290'ins spridare med radpump. 290 spridarna skall tydligen vara tvåstegs.

Kolla till exempel här: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=4020

Det verkar dock finnas mekaniska pumpar ifrån både Volvo och Audi som passar hyfsat enkelt.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: mb 290

Postby MB_Star » Thu 12 Nov, 2015 22:26

Dieselmeken AB sa :

OM602.982 Direct injected engine, some people build inline pumps on these engine with various result. This is the way to go with a fully rebuildt VE pump with parts from VP37. This engine is to be put in an older G-wagon that have a IDI OM602 today. Perfect fit. Engine from E290 Diesel, donatorpump is Iveco 2,8L 4 cyl with parts from VP37, Wire EDM roller holder custom advance system, governor spring etc etc + 1000 kg of secrets & knowhow. Not the cheapest way but in my mind the best. Engine is to give approximatly 190-200 hp in this edition.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

oskarpadammen
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Sun 30 Dec, 2012 21:11

Re: mb 290

Postby oskarpadammen » Sat 19 Dec, 2015 12:58

Är en klack inuti registret som måste bortslipas för att göra plats åt pumpdrevet med tändförställare. Pumpen bör ha större än 5,5mm element för att få en snabb insprutningstid som passar direktinsprutade motorer. Så kan de va svårt att hitta spridarrör med m12 i ena änden och m14 i andra.

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: mb 290

Postby crister » Fri 25 Dec, 2015 21:15

oskarpadammen wrote:Är en klack inuti registret som måste bortslipas för att göra plats åt pumpdrevet med tändförställare. Pumpen bör ha större än 5,5mm element för att få en snabb insprutningstid som passar direktinsprutade motorer. Så kan de va svårt att hitta spridarrör med m12 i ena änden och m14 i andra.

har du provat radpump på en 290 motor?


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests