är det någon som har bytt ut en bränslepump på en merca 290motor om602982 mot något annat än original?
eller vet nån som gjort det?
mb 290
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: mb 290
Jag har inte gjort det själv, men jag har pratat lite med en kille som stoppat radpump på en 290. Han påstod att det är en "klack" på motorn som måste bort, för att få dit pumpen. Alltså in mot kamkedjan.
Re: mb 290
okej intressant, skulle du kunna prata med han?
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: mb 290
Har ingen möjlighet att få tag på honom tyvärr.
Jag provade att söka lite, och det finns lite info här och var. Men faktum är att det inte verkar bli så bra att köra 290'ins spridare med radpump. 290 spridarna skall tydligen vara tvåstegs.
Kolla till exempel här: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=4020
Det verkar dock finnas mekaniska pumpar ifrån både Volvo och Audi som passar hyfsat enkelt.
Jag provade att söka lite, och det finns lite info här och var. Men faktum är att det inte verkar bli så bra att köra 290'ins spridare med radpump. 290 spridarna skall tydligen vara tvåstegs.
Kolla till exempel här: http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... p?tid=4020
Det verkar dock finnas mekaniska pumpar ifrån både Volvo och Audi som passar hyfsat enkelt.
Re: mb 290
Dieselmeken AB sa :
OM602.982 Direct injected engine, some people build inline pumps on these engine with various result. This is the way to go with a fully rebuildt VE pump with parts from VP37. This engine is to be put in an older G-wagon that have a IDI OM602 today. Perfect fit. Engine from E290 Diesel, donatorpump is Iveco 2,8L 4 cyl with parts from VP37, Wire EDM roller holder custom advance system, governor spring etc etc + 1000 kg of secrets & knowhow. Not the cheapest way but in my mind the best. Engine is to give approximatly 190-200 hp in this edition.
OM602.982 Direct injected engine, some people build inline pumps on these engine with various result. This is the way to go with a fully rebuildt VE pump with parts from VP37. This engine is to be put in an older G-wagon that have a IDI OM602 today. Perfect fit. Engine from E290 Diesel, donatorpump is Iveco 2,8L 4 cyl with parts from VP37, Wire EDM roller holder custom advance system, governor spring etc etc + 1000 kg of secrets & knowhow. Not the cheapest way but in my mind the best. Engine is to give approximatly 190-200 hp in this edition.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Wannabe
- Posts: 5
- Joined: Sun 30 Dec, 2012 21:11
Re: mb 290
Är en klack inuti registret som måste bortslipas för att göra plats åt pumpdrevet med tändförställare. Pumpen bör ha större än 5,5mm element för att få en snabb insprutningstid som passar direktinsprutade motorer. Så kan de va svårt att hitta spridarrör med m12 i ena änden och m14 i andra.
Re: mb 290
oskarpadammen wrote:Är en klack inuti registret som måste bortslipas för att göra plats åt pumpdrevet med tändförställare. Pumpen bör ha större än 5,5mm element för att få en snabb insprutningstid som passar direktinsprutade motorer. Så kan de va svårt att hitta spridarrör med m12 i ena änden och m14 i andra.
har du provat radpump på en 290 motor?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests