Vågar du köpa en begagnad motor?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Sun 25 Jan, 2015 18:47

när skroten skriver att motorn är testad och provkörd vad menar dom med detta isåfall?
är det enbart ett komptest som är gjort?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Sun 25 Jan, 2015 19:30

Provkörd skall enligt LAGAs och bildelsbasens kvalitetskoder betyda att den är just provkörd. Om de sen har mer än startat motorn och torrgasat framgår inte. Utöver provkörningen kan de göra ett komptest, men det framgår inte av kvalitetskoderna.

Med tanke på hur stora variationer det är i branchen, alla brancher, så är det säkert nån bilskrutt nånstans som tycker att motorn är provkörd om han har vevat på startmotorn och motorn gick runt. Precis som det finns handlare som märker om gammal köttfärs.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Sun 25 Jan, 2015 19:34

bra då fick vi de förklarat.
mekaniska delar från skroten kan me andra ord vara köp på vinst eller förlust?

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby V70tdi » Sun 25 Jan, 2015 19:52

KOWALSKI 1 wrote:bra då fick vi de förklarat.
mekaniska delar från skroten kan me andra ord vara köp på vinst eller förlust?


Det stämmer mycket bra. Den del du köper kan ju vara så gott som lika slitet som delen du skall ersätta men det är väl därför garanti på motorer etc finns? Jag köper aldrig slitdelar från skroten för det bäddar bara för att man får göra samma jobb en gång till om ett tag.
Motorer,växellådor etc kan jag köpa men det är också ett lotteri. Ibland håller det ibland inte men man ska ju inte förvänta sig nyskick på begagnade prylar.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Sun 25 Jan, 2015 19:59

vad säger konsumentköplagen om begagnat försäljning?
hur lång tid har man på sig att klaga?

vid nytt köp har butiken ansvaret/bevisbördan i 6 mån. sedan har man som kund upp till 3 år att klaga.

vad gäller för begagnat?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Sun 25 Jan, 2015 21:45

konsumentverket wrote:Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller något skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet.


Alltså om säljaren anger att motorn gått 18.000 mil skall skicket vara som rimligen kan förväntas av en motor som gått så långt. En bedömningsfråga!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby Marie » Sun 25 Jan, 2015 23:09

V70tdi wrote:
KOWALSKI 1 wrote:bra då fick vi de förklarat.
mekaniska delar från skroten kan me andra ord vara köp på vinst eller förlust?


Det stämmer mycket bra. Den del du köper kan ju vara så gott som lika slitet som delen du skall ersätta men det är väl därför garanti på motorer etc finns? Jag köper aldrig slitdelar från skroten för det bäddar bara för att man får göra samma jobb en gång till om ett tag.
Motorer,växellådor etc kan jag köpa men det är också ett lotteri. Ibland håller det ibland inte men man ska ju inte förvänta sig nyskick på begagnade prylar.


Precis...
Och hos Boets Bildemontering så är ett främre armstöd med fack som är klassat kvalitet A och i annonstexten "helt och rent" i själva verket så skitigt att man undrar om en sotare haft bilen som arbetsfordon, och låsmekanismen för facket sönderbruten.
Att returnera eller få prisavdrag - glöm det. Totalt kalla handen.....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 13:49

En 1999 w220 S55AMG med motornummer M113.986
Denna motor hade väl inte kompressor år 1999?
Jag hittade en sådan motor på nätet som gått runt 12tusen mil.

Denna motor skall ha 360 pållar enligt tekniska data.
Någon som kan säga mig hur mycket NM vridet var i denna 113.986 motor?
E55an hade 530NM i vrid, hur mycket extra vrid kramade man ur w220 motorn?

Denna motor måste man tydligen byta oljepump samt tråget för att passa i en w202a AMG annars tar det i framaxeln.

Min personlige mekare säger att man kan köra med en extra bredbandslambda imonterad på bilen och på detta viset behöver man inte modifiera styrdonet med E(S)55AMG programvara.
Jag har nämligen läst fakta på youtube när man kört en c43a med E55 motor på rullande landsväg att efter omchip av C43 mjukvara omchippat till E55AMG mjukvara då hade man förlorat ungefär 5 hästkrafter samt 17 i vridmoment.

Med c43 original mjukvara hade man ungefär 285 bakhjulshästar samt 309 i vrid efter motorbytet.
Omchippat till E55 mjukvara fick man ungefär 280 bakhjulshästar samt 293 i vrid?
Bränsle/luftblandningen sjönk från ungefärliga 14:1 till 12:1 efter omchippning
Rekommendationen från youtube videon var att behålla original c43 mjukvara.

Skulle det hjälpa med att endast montera en extra bredbandslambda som mäter och korrigerar bränsle/luftblandningen och låta bilen använda sin originala c43 mjukvara med 55 motorn för bästa prestanda?
Jag vill ha era synpunkter på detta.
Last edited by KOWALSKI 1 on Tue 27 Jan, 2015 15:08, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 14:37

Och vad skall man koppla den extra bredbandslambdan till? Original motorstyrenhet har knappast en ingång för detta, eller?

Man får lite högre vridmoment med AFR 14 men å andra sidan går det varmare, kan finnas risk för brända ventiler etc. AFR 12 är bättre vid fullgas. Men hur ofta och länge ligger du på full gas med din C43a? Vet du med dig att du kör t.ex. dragracing/flygfält eller på autobahn där man kan ligga fullgas länge då tror jag det är bättre för dig att ligga på en fetare blandning.

Och 295 i vrid låter väldigt lite, borde bli nånstans runt 450, eller vid vilket varvtal menar du?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 15:07

torake wrote:Och vad skall man koppla den extra bredbandslambdan till? Original motorstyrenhet har knappast en ingång för detta, eller?

Man får lite högre vridmoment med AFR 14 men å andra sidan går det varmare, kan finnas risk för brända ventiler etc. AFR 12 är bättre vid fullgas. Men hur ofta och länge ligger du på full gas med din C43a? Vet du med dig att du kör t.ex. dragracing/flygfält eller på autobahn där man kan ligga fullgas länge då tror jag det är bättre för dig att ligga på en fetare blandning.

Och 295 i vrid låter väldigt lite, borde bli nånstans runt 450, eller vid vilket varvtal menar du?


tack för snabbt svar

min mekare nämnde i förbifarten att man kunde montera i en extra bredbandslambda, jag har ju 2st. främre lambdor i bakkant på motorn.
bakre fästen för bakre lambdor är pluggade och overksamma, dessa finns enbart för USA marknaden.
var skulle man isåfall montera in en extra bredbandslambda?

en mager blandning är inte bra för motor o kattar, likaså en för fet blandning.
kan man trixa med denna AFR och få ut bättre AFR blandning med STAR eller annan sort data som OPUS maskin?

fullgas kör man ibland när djävulen kommer fram i högerfoten, detta är dock sällan.

kolla in denna videon för hästkraftsfakta/vridmoment ock klicka på VISA MER under video så kan du läsa du fakta.
är det korrekta siffror vid rullande landsväg, man räknar ju bort ca.20% i förlust för automatlåda?
https://www.youtube.com/watch?v=CU1prT1a2zg

klicka på på visa mer info i video nr.2
https://www.youtube.com/watch?v=sqFhKpVk7qQ

vad är en piggyback tune up?
är det någon form av fattigmans trimning av bilens mjukvara?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 15:39

Man kan inte ställa in AFR med Star, mig veterligt, man måste mappa om bränslemapparna. Men det kan en firma t.ex. t.m. chiptuning eller tuningchip göra åt dig om du är i stockholm. Finns massor av firmor i hela sverige.

Piggyback tuneup är att man låter en annan styrenhet ta över vissa funktioner, det kan vara både bra och brunt men framförallt knepigt att få till, kolla PatrickWs tråd (originalmjukvaran till C55 fixar inte kompressormatningen därför har han inte så mycket val)

På min C180 gjorde jag så att jag lät Rolf i bandhagen mäta AFR (CO-halten) på rullande landsväg vid fullgas på 4 olika varvtal och sedan gav jag dessa siffror till tuningchip så kunde de göra en speciell bränslemapp för bara min bil. Inte för att det hade behövts egentligen men Rolf tog bara 700kr för detta har jag för mig.

Det dyrare alternativet är att man låter en firma/"kille" mappa helt enkom för din motor, då sitter killen i bilen på rullande landsväg och mappar, men det brukar vara ganska dyrt och tidskrävande. 10-12.000kr?

EDIT: vridmomentet du uppgett är i ft lb (foot pound) inte Nm, 295 ft.lb. är 400Nm.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 15:58

jag missade att vridmomentet var i ft lb, detta nämndes inte alls i inforutan på båda videorna.

borde inte min bils egen ecu automatiskt adapta sig själv efter AFR efter att den nya motorn installeras och på detta viset inte behöva manipulera fabriksmjukvaran med annan eftermarknads mjukvara?
jag fick reda på ett annat forum att C43 o E55 AMG av årsmodellerna 97-00 använder sig av samma # reservdelsnummer på ECU.
skall dessa bilar c43/e55 då ha samma mjukvara/värden programmerat i ECU'n?
de är ju konstigt att man egentligen ska behöva tjuna c43 mjukvaran till e55 mjukvara om det är samma reservdelsnummer på ecu?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 16:05

KOWALSKI 1 wrote:jag missade att vridmomentet var i ft lb, detta nämndes inte alls i inforutan på båda videorna.

borde inte min bils egen ecu automatiskt adapta sig själv efter AFR efter att den nya motorn installeras och på detta viset man inte besudlar fabriksmjukvaran med annan eftermarknads mjukvara?
jag fick reda på ett annat forum att C43 o E55 AMG av årsmodellerna 97-00 använder sig av samma # reservdelsnummer på ECU.
skall dessa bilar c43/e55 då ha samma mjukvara/värden programmerat i ECU'n?
då ska man inte behöva trimma mjukvaran om det är samma ecu?


OM det är så, då kan man troligen välja i Star vilken cylindervolym man har. Så är det för M112, man kan välja 2,6 eller 3,2l. Då väljer ECU:n rätt mappar utifrån det sedan.

Men självklart vill man finjustera mapparna. Misstänker även AMG har konservativ tändning och bränslemapp (ja AFR 12 är väldigt konservativt så det kan vi ju konstatera direkt).
Programvaran är den samma, man bara justerar börvärdet, från t.ex. 10 graders förtändning till 12 vid ett visst driftläge, och från 3 till 5 vid ett annat. Kör man i ett svalare klimat som vi har, och med hög kvalitet på bensinen så brukar det finnas mycket marginaler.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KOWALSKI 1

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby KOWALSKI 1 » Tue 27 Jan, 2015 16:24

då skall ju mekarna på den lokala Messaverkstan kunna klara av att finjustera AFR i STAR efter motorbytet, för dom har ju alla värden programmerat i STAR.
då blir en eftermarknadsjustering från trimfirmor som Chiptuning osv. onödigt att anlita när MBverkstaden har alla attribut tillhands tycker man?
MBverkstaden borde ju veta vad dom håller på med när dom tankar i annan programvara till min ECU via STAR?
säkrast är ju då att anlita en Messaverkstad som tunar allt inom MB's mätvärden för säker o trygg prestanda på bilen?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar du köpa en begagnad motor?

Postby torake » Tue 27 Jan, 2015 16:52

KOWALSKI 1 wrote:då skall ju mekarna på den lokala Messaverkstan kunna klara av att finjustera AFR i STAR efter motorbytet, för dom har ju alla värden programmerat i STAR.
då blir en eftermarknadsjustering från trimfirmor som Chiptuning osv. onödigt att anlita när MBverkstaden har alla attribut tillhands tycker man?
MBverkstaden borde ju veta vad dom håller på med när dom tankar i annan programvara till min ECU via STAR?
säkrast är ju då att anlita en Messaverkstad som tunar allt inom MB's mätvärden för säker o trygg prestanda på bilen?




NEJ de kan inte finjustera AFR i Star. Mjukvaran har mappar för 4,3 liters motor och för 5,5 liters motor. Man kan välja en av dom med Star, men inte finjustera mapparna!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests