6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
w201-16
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 17 Feb, 2008 23:06
Location: Norge, hedmark
Contact:

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby w201-16 » Fri 21 Aug, 2015 23:00

jeg har 3.07 å synes den kan være litt lav så jeg kunne tenkt meg 300tdt utv. da jeg har power nok fra bunn.
det er bare ett overgir for 5 er 1:1
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby EvoPeter » Sun 23 Aug, 2015 01:03

Ska själv byta ifrån 3,27 till 3,07 på min också.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby hismajestics » Mon 26 Oct, 2015 22:42

EvoPeter wrote:Mitt recept blev nu 716.6xx låda samt w202 kardan så jag fick stöddigare stödlager, 32mm splines på kardanen och kraftigare hardyskivor.

Vilken bil kom lådan ifrån? CDI, kompressor...? 6 växlade har ju lite olika ratios mellan växlarna och är anpassade för olika slutväxlar. Vad jag minns allt från 2,65 till 3,46.

Jag håller på och räknar det optimala för min kärra och vill behålla sisådär 3,7 i slutväxel. Just nu verkar 716.60 passa bäst. Vet du vilken bil den lådan sitter i? Eller måste man alltid veta den sista siffran för att vara säker?

EDIT: 6 vxl 716.60 lådan jag pratar om har följande utväxling: I 4,98 - II 2,81 - III 1,78 - IV 1,24 - V 1,00, VI 0,82

Ääh...EDIT 2: Klantade till med utväxlingen ovan :oops: Nu korrigerad
Last edited by hismajestics on Sun 08 Nov, 2015 12:36, edited 1 time in total.
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby EvoPeter » Sun 08 Nov, 2015 00:53

Kompressor, alla lådor verkar i princip ha samma utväxling. 6 växlade är utväxlad likadant som 5 växlade. Det som skiljer de 6 växlade emellan är hur grov dom är. 170Nm och 270Nm är mindre på utsidan än 370 och 470.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

hismajestics
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 166
Joined: Sat 04 Aug, 2012 08:29
Location: Helsingfors

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby hismajestics » Sun 08 Nov, 2015 12:41

EvoPeter wrote:Det som skiljer de 6 växlade emellan är hur grov dom är. 170Nm och 270Nm är mindre på utsidan än 370 och 470.


Tackar. Väldigt nyttig info.

Här lite mer info om lådorna jag har i tankarna:

Image

Image
//johannes

W114 250CE M104 3,2L

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: 6-växlad 716.6xx i 190 funkar bra

Postby EvoPeter » Sun 08 Nov, 2015 22:56

hismajestics wrote:
EvoPeter wrote:Det som skiljer de 6 växlade emellan är hur grov dom är. 170Nm och 270Nm är mindre på utsidan än 370 och 470.


Tackar. Väldigt nyttig info.

Här lite mer info om lådorna jag har i tankarna:

Image

Image


Jo jag har sett dom där. Men som du ser så är det marginellt. Du märker ingen skillnad i verkligheten. Är samma utväxling på 6an som 5orna har på 5an.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests