Datorer måste ha fin ström att jobba med annars blir de oberäkneliga. Det som kommer från generatorn är inte speciellt fint, en ganska grovt likriktad spänning. Batteriets jobb, ett av dem, är att stabilisera den spänningen åt elektroniken.
Min W203 har ett för biltypen väldigt överdimensionerat batteri, som det ständigt övervakar och så fort det blir det minsta slitet får jag en stor röd varning "BYT BATTERI!" i displayen.
Det batteriet man plockar ur där kan man använda i säkert fem år till i en bil utan mikrodatorer, som t.ex. en åttitalsmercedes.
problem med växellåda på c250tdt
Re: problem med växellåda på c250tdt
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: problem med växellåda på c250tdt
okej! ja ett batteri blir det att inhandla snarast och hoppas på det bästa att det är det!
Men vet du om det går att nollställa den med att vri på tändningen och gasen i bott?
Men vet du om det går att nollställa den med att vri på tändningen och gasen i bott?
Re: problem med växellåda på c250tdt
Du kan nollställa adaptionen av växlingarna, men jag vet inte om W202 har den finessen. Det är hursomhelst inget som skall orsaka de problemen du upplever, det är justering plus minus några hundra rpm av växlingspunkterna som står i minnesadresser i TCU:n.
En bättre nollställning är att koppla up den mot en diagnosdator och läsa ut och radera alla felkoder.
En bättre nollställning är att koppla up den mot en diagnosdator och läsa ut och radera alla felkoder.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: problem med växellåda på c250tdt
ska iväg och köpa ett nytt batteri senare, återkommer med resultat!
Re: problem med växellåda på c250tdt
nu är det nytt stort batteri i, men den vägrar växla upp hur jag en gör,
Provade knepet med att "nollställa" via att vrida på tändningen och gasa ett antal sec och sen vrida av och vänta nån min, dock utan resultat... Ska försöka lämna in bilen på Mekonomen imorgon så dom får plugga in den i datorn och kolla ev felkoder och kanske nollställa den där ifrån om det går? tänkte på oljan som kan krypa upp från lådan ner i någon el modul? vart sitter den och hur kollar jag det? sitter kontakterna åven eller under boxen?
Provade knepet med att "nollställa" via att vrida på tändningen och gasa ett antal sec och sen vrida av och vänta nån min, dock utan resultat... Ska försöka lämna in bilen på Mekonomen imorgon så dom får plugga in den i datorn och kolla ev felkoder och kanske nollställa den där ifrån om det går? tänkte på oljan som kan krypa upp från lådan ner i någon el modul? vart sitter den och hur kollar jag det? sitter kontakterna åven eller under boxen?
Re: problem med växellåda på c250tdt
hmm här hitta jag något. detta är precis hur det är för min! "elektriskt akut driftläge"
http://translate.googleusercontent.com/ ... ost3647185
http://translate.googleusercontent.com/ ... ost3647185
Re: problem med växellåda på c250tdt
dom kom inte ens in i växellådan med dator på mekonomen... frågan är om man ska kosta på ytligare 1k på att felsöka på mercedes och hoppas på att dom kommer in?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: problem med växellåda på c250tdt
Hade de fel prylar eller "ville" inte växellådan? Kommer man inte åt växellådan med rätt diagnosutrustning så kan det vara så enkelt att det är glapp i styrdonets kontaktdon.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: problem med växellåda på c250tdt
dom förklarade bara att dom inte fick några felkoder, men tror inte dom har "star diagnos" att jobba med...
kanske måste va det programmet för att komma åt växellådan?
kanske måste va det programmet för att komma åt växellådan?
Re: problem med växellåda på c250tdt
Tog mekonomen betalt för att misslyckas med att koppla upp sig mot lådan? Hoppas inte.
Om TCU:n har gått i Limp-home _ska_ det finnas felkoder. Om man inte kan läsa ut felkoder i det läget så beror det troligen på att de helt misslyckades med att få kontakt med TCU:n. Det andra alternativet är att lådan tycker att du som förare har instruerat den att bara köra på tvåans växel, dvs den tror att spakstället står i läge '2' fast du tycker att det står i läge 'D'.
Jag tror inte det finns någon "easy fix" i detta läge utan det är metodisk felsökning av samtliga ingående komponenter som behövs, och för det behöver man både kunskap om mercedes i allmänhet och w202 och 722.6 i synnerhet.
Om det vore min bil skulle jag börja med att plocka ut TCU:n och spakstället, plocka isär, undersöka, rengöra, leta efter slitage och främmande föremål, mäta kontakter med multimeter. Om ALLT ser 100% tiptop ut skulle jag ta ned bilen till min lokala mercedesverkstad (som läser ut felkoder gratis eller mot en bullpåse) och be dem koppla up Star Diagnos och föröka få kontakt med TCU:n. Sedan utgå därifrån.
Om TCU:n har gått i Limp-home _ska_ det finnas felkoder. Om man inte kan läsa ut felkoder i det läget så beror det troligen på att de helt misslyckades med att få kontakt med TCU:n. Det andra alternativet är att lådan tycker att du som förare har instruerat den att bara köra på tvåans växel, dvs den tror att spakstället står i läge '2' fast du tycker att det står i läge 'D'.
Jag tror inte det finns någon "easy fix" i detta läge utan det är metodisk felsökning av samtliga ingående komponenter som behövs, och för det behöver man både kunskap om mercedes i allmänhet och w202 och 722.6 i synnerhet.
Om det vore min bil skulle jag börja med att plocka ut TCU:n och spakstället, plocka isär, undersöka, rengöra, leta efter slitage och främmande föremål, mäta kontakter med multimeter. Om ALLT ser 100% tiptop ut skulle jag ta ned bilen till min lokala mercedesverkstad (som läser ut felkoder gratis eller mot en bullpåse) och be dem koppla up Star Diagnos och föröka få kontakt med TCU:n. Sedan utgå därifrån.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: problem med växellåda på c250tdt
ska hämta bilen på måndag, så vet inte om dom ska ha betalt, det skulle iallafall veho bil i karlstad ha fick jag noga förklarat., även om dom inte kunde läsa ut något. men har ringt till en MB verkstad som har star diagnos, varför jag tror att den är i "limpmod" är för att den beter sig precis så som en förklarar hur dom beter sig, växlar inte upp, och hugger till ganska hårt när man lägger i D eller R
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: problem med växellåda på c250tdt
Det kan ju vara så att det är nåt annat än växellådan som fel på och därav går dito i nödfunktion.
Re: problem med växellåda på c250tdt
Om det är så att det är en 722.6 så sitter det induktiva varvtalsgivare på ett kort ovanpå ventilhuset i lådan. Givarna sitter "fjädrande" och kontaktbanorna kan gå av.
Det ser man i star diagnos om man tappar signal från givarna under körning och då vet inte lådan vilken växel den har i.
Det ser man i star diagnos om man tappar signal från givarna under körning och då vet inte lådan vilken växel den har i.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: problem med växellåda på c250tdt
Eftersom det nu visade sig vara en .6 så är nog enklaste vägen framåt att ta ut felkoder.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: problem med växellåda på c250tdt
min teori är att den gick i det läget är att jag har kört utan batteri. eller ja batteriet va kasst, så den har gått dåligt och efter ett tag gått i säkerhetsläge.
Det är vad jag tror bara! och hoppas på det... Men ska felsöka med star diagnos på måndag hoppas jag!
Har nån mer teorier så skriv dom!
Det är vad jag tror bara! och hoppas på det... Men ska felsöka med star diagnos på måndag hoppas jag!
Har nån mer teorier så skriv dom!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests