förpump till 7mm bygge?

Allt som har med motorrenovering, trimning och motorproblem att göra.
Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

förpump till 7mm bygge?

Postby Mathias_ » Mon 03 Dec, 2012 00:12

man kanske inte behöver nån förpump?
men om man vill ha 400+ hk å vill vara säker på att soppa kommer fram, ska man ha nån förpump som skickar typ 250l/tim,300l/tim ,350l/tim 400l/tim ?
eller behövs inte det? eller ska man ha nån extra pump om ? grövre soppa ledningar?
nå ändringar kanske är lika bra?
borde vara nån som vet ? :-)
/Mathias

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby 22,0:1 » Sat 08 Dec, 2012 17:03

Använt Holly blå eller ännu hellre Holly black.
Sistnämda orkar 650hk dock inte med original ledningar filterhus
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

Mathias_
Proffs
Proffs
Posts: 267
Joined: Thu 11 Mar, 2010 11:17
Location: Hallstahammar

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby Mathias_ » Sun 09 Dec, 2012 18:04

okey..
men 10mm soppa ledningar kanske är bra?
tack iaf :-)

jeppan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Thu 13 May, 2010 21:36
Location: Bräkne-Hoby

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby jeppan » Sat 29 Dec, 2012 00:10

Mathias_ wrote:okey..
men 10mm soppa ledningar kanske är bra?
tack iaf :-)



Kör minimum 10mm invändigt.. Inget att snåla på när du ändå ska dra nya skrota även tankbilen den lär bromsa..
Om605 375hk

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby Fotografen » Sat 29 Dec, 2012 00:14

jeppan wrote:
Mathias_ wrote:okey..
men 10mm soppa ledningar kanske är bra?
tack iaf :-)



Kör minimum 10mm invändigt.. Inget att snåla på när du ändå ska dra nya skrota även tankbilen den lär bromsa..


tankbilen?? :?:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

jeppan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Thu 13 May, 2010 21:36
Location: Bräkne-Hoby

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby jeppan » Sat 29 Dec, 2012 00:24

hahaha j#$%&a Imac inte van att datorn stavar åt mig ska vara tanksilen!!! :)
Om605 375hk

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby Fotografen » Sat 29 Dec, 2012 00:30

åfan...haha...lär väl bromsa som f-n annars med en tankbil i ett snöre i kofångarn :lol:
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

jeppan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Thu 13 May, 2010 21:36
Location: Bräkne-Hoby

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby jeppan » Sat 29 Dec, 2012 00:38

hahahaha ja lär bromsa mer än tanksilen iallafall :)

Finns föressten fina filter att köpa med som du sätter på slangen som är tvättbara!
Om605 375hk

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby JohnE » Sat 29 Dec, 2012 00:44

Eller så kör man bara en eller två Bosch 044-pumpar beroende på effektmål. En pump räcker utmärkt till närmre 500whp och passar i princip bolton i orginal pumpupphängning. Använd en BTR så du kan justera mottrycket. Volvo soppafilter passar också rakt i orginalupphängningen.. har inte artikelnumret i huvudet dock, men har bytt till sådana på flera bilar.. tvättbara filter brukar innebära problem då de har så liten filterarea.
Byt till en ny orginal tanksil á 200kr och passa på att skölja ur tanken. Tada, inga problem. Några 10mm invändiga soppaledningar är bara onödigt, 8mm räcker gott om du inte ska gå över 600whp, och då får de plats i orginalklammer under bilen. Ska du dessutom bara ha 400hk (350whp) behöver du inte ens byta ut orginal-ledningarna.. om dom inte läcker, förstås..
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby Hynboholm » Sat 29 Dec, 2012 10:19

JohnE wrote:Eller så kör man bara en eller två Bosch 044-pumpar beroende på effektmål. En pump räcker utmärkt till närmre 500whp och passar i princip bolton i orginal pumpupphängning. Använd en BTR så du kan justera mottrycket. Volvo soppafilter passar också rakt i orginalupphängningen.. har inte artikelnumret i huvudet dock, men har bytt till sådana på flera bilar.. tvättbara filter brukar innebära problem då de har så liten filterarea.
Byt till en ny orginal tanksil á 200kr och passa på att skölja ur tanken. Tada, inga problem. Några 10mm invändiga soppaledningar är bara onödigt, 8mm räcker gott om du inte ska gå över 600whp, och då får de plats i orginalklammer under bilen. Ska du dessutom bara ha 400hk (350whp) behöver du inte ens byta ut orginal-ledningarna.. om dom inte läcker, förstås..


Har du provat ovanstående på en diesel?
Det känns som att TS pratar diesel och du pratar bensin? :roll:

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby JohnE » Sat 29 Dec, 2012 11:27

Hynboholm wrote:
JohnE wrote:Eller så kör man bara en eller två Bosch 044-pumpar beroende på effektmål. En pump räcker utmärkt till närmre 500whp och passar i princip bolton i orginal pumpupphängning. Använd en BTR så du kan justera mottrycket. Volvo soppafilter passar också rakt i orginalupphängningen.. har inte artikelnumret i huvudet dock, men har bytt till sådana på flera bilar.. tvättbara filter brukar innebära problem då de har så liten filterarea.
Byt till en ny orginal tanksil á 200kr och passa på att skölja ur tanken. Tada, inga problem. Några 10mm invändiga soppaledningar är bara onödigt, 8mm räcker gott om du inte ska gå över 600whp, och då får de plats i orginalklammer under bilen. Ska du dessutom bara ha 400hk (350whp) behöver du inte ens byta ut orginal-ledningarna.. om dom inte läcker, förstås..


Har du provat ovanstående på en diesel?
Det känns som att TS pratar diesel och du pratar bensin? :roll:


Allt utom volvofiltret är testat på diesel. Använde en 044-pump.
Minns inte vad jag körde med för dieselfilter på dieseln om jag ska vara helt ärlig.. Skillnaderna är dock försumbara om han inte planerar att använda bilen i -30 grader eller liknande..
Mercedes-Benz CE55 -93

jeppan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 87
Joined: Thu 13 May, 2010 21:36
Location: Bräkne-Hoby

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby jeppan » Sat 29 Dec, 2012 21:04

JohnE wrote:
Hynboholm wrote:
JohnE wrote:Eller så kör man bara en eller två Bosch 044-pumpar beroende på effektmål. En pump räcker utmärkt till närmre 500whp och passar i princip bolton i orginal pumpupphängning. Använd en BTR så du kan justera mottrycket. Volvo soppafilter passar också rakt i orginalupphängningen.. har inte artikelnumret i huvudet dock, men har bytt till sådana på flera bilar.. tvättbara filter brukar innebära problem då de har så liten filterarea.
Byt till en ny orginal tanksil á 200kr och passa på att skölja ur tanken. Tada, inga problem. Några 10mm invändiga soppaledningar är bara onödigt, 8mm räcker gott om du inte ska gå över 600whp, och då får de plats i orginalklammer under bilen. Ska du dessutom bara ha 400hk (350whp) behöver du inte ens byta ut orginal-ledningarna.. om dom inte läcker, förstås..


Har du provat ovanstående på en diesel?
Det känns som att TS pratar diesel och du pratar bensin? :roll:


Allt utom volvofiltret är testat på diesel. Använde en 044-pump.
Minns inte vad jag körde med för dieselfilter på dieseln om jag ska vara helt ärlig.. Skillnaderna är dock försumbara om han inte planerar att använda bilen i -30 grader eller liknande..


De finns absolut ingen mening att köra en 044 på en diesel du ska ha ca 1bar in i dieselpumpen och aldrig under 0,5bar vid fullt pådrag! Kör Holly svart då har du diesel så de räcker och blir över dom pumpar ca 1 bar minns inte exakt tror de är 1,4bar så de behövs ingen regulator och sånt krims krams alt. Holly blå pumpar 1bar de funkar också körde jag på min för jag hade en sån liggandes annars hade jag åkt svart för framtida mål!
De finns speciella dieselfilter insatser till AEM filter med större maskning som är avsedda för diesel.... Finns ingen anledning att byta ut tanksilen bara att rengöra OM DEN ÄR AVSEDD FÖR DIESEL VILL SÄGA annars köp en till diesel större maskning... Ska du ha diesel så de räcker så dra då ledningar med 10mm invändigt finns ingen anledning att dra mindre man vill alltid ha mer effekt i framtiden vet ej vad ditt effekt mål är nu men spelar inte någon roll de är ingen direkt större utgift att dra 10mm när man ändå ska dra så slipper man dit och ändra igen sen när du tröttnat på effekten! :)
Om605 375hk

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby JohnE » Sun 30 Dec, 2012 02:31

jeppan wrote:De finns absolut ingen mening att köra en 044 på en diesel du ska ha ca 1bar in i dieselpumpen och aldrig under 0,5bar vid fullt pådrag! Kör Holly svart då har du diesel så de räcker och blir över dom pumpar ca 1 bar minns inte exakt tror de är 1,4bar så de behövs ingen regulator och sånt krims krams alt. Holly blå pumpar 1bar de funkar också körde jag på min för jag hade en sån liggandes annars hade jag åkt svart för framtida mål!


Jasså, Holly-pumparna har inbyggd regulator nu för tiden? Det var en nyhet för mig, jag har bara sett Holleypumpar utan.
Har man inte regulator kan man aldrig få ett stabilt bränsletryck, då sjunker och ökar trycket hela tiden efter motorns törst på bränsle.
Det funkar säkerligen bra, man tar sig säkert framåt, men det gör man med en rullator också. :wink:

Grovmaskig sil/filter är bra som för-filter men man bör alltid ha finare filter längre fram i systemet för att inte mata dieselpumpen med ofiltrerad diesel.
Mercedes-Benz CE55 -93

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby 22,0:1 » Sun 30 Dec, 2012 13:43

Det bromsades en OM606 med 635hk,han åker 170cc pump på fullt.
Den matas med en Holly blå och aem filter
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: förpump till 7mm bygge?

Postby JohnE » Sun 30 Dec, 2012 22:23

22,0:1 wrote:Det bromsades en OM606 med 635hk,han åker 170cc pump på fullt.
Den matas med en Holly blå och aem filter


Fränt! Finsk, gissar jag på? :-D
Mercedes-Benz CE55 -93


Return to “Motor & tuning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests