OM642
OM642
Har lite bekymmer med min OM642 som sitter i en Vito -08, den går i nödläge när man kliver på hårt på gasen. Har läst lite om det men har inte börjat riva eller slita i nått än, tydligen ska det vara nått med vevhusventilationen som spöka på dessa motorer...vad är det man gör för att få bukt på detta? rengöra nått eller rakt byta ut slangar etc. ?? :)
Jag vet lite om mycket!
E220T cdi -12
Vito 119 cdi 4wd -15 /Taxi
Vito 120 cdi -08
Bilvårdsexperten Örnsköldsvik /bisyssla :)
E220T cdi -12
Vito 119 cdi 4wd -15 /Taxi
Vito 120 cdi -08
Bilvårdsexperten Örnsköldsvik /bisyssla :)
-
- Proffs
- Posts: 285
- Joined: Wed 02 Jul, 2003 16:59
- Location: Lund
Re: OM642
Upplevde ett liknande problem. Motorn tappade orken när man klev på ....turbon laddade ej som den skulle visade det sig. Felsökning pekade på wastegaten. MB säljer bara turbon o den elektroniska wastegaten som en enhet....Finns dock företag som renoverar dessa prylar. I mitt fall fick jag ej det hela att lira ihop så jag bytte helt sonika turbon o wastegaten till en nyrenoverad enhet...Fixat o klart!
just nu: SL500 & GLK320 CDI
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)
Tidigare MB:
E55 AMG (S211)
E320T CDI (211)
C32T (203)
CL600 (215)
C43T (202)
C36 (202)
Re: OM642
Har du kollat vad du har för felkoder?
Att motorn går i nöddrift kan bero på väldigt många saker, t.ex. givarfel, luftläckage, EGR ventilen, tät katalysator, turbon/ställdon till turbon, mm. mm.
Att felsöka och byta delar "på måfå" kan bli väldigt dyrt.
Om det är "turbo relaterat" så KAN det vara ställdonet på turbon. Detta ställdon är för övrigt ingen westgate (som ju släpper ut avgasens för att reglera turbotrycket, utan ett ställdon för att ändra turbogeometrin.
Jag får ibland kraftiga ryck, ungefär som misständning på en bensinmotor. Vid varje sådant tillfälle finns det felkoder på turbons ställdon och/eller "avgasmottryck för högt givare B60". Så på min bil är det ställdonet som krånglar.
Som nämnts tidigare finns inte turbons ställdon som lös reservdel utan endast komplett turbo, men det går få ställdonet reparerat hos många företag via Internet. Men det går också att köpa en lös elmotorn som sitter inne i ställdonet.
Jag har köpt en sådan (och fått det levererad efter 2 dagar!!!), men inte hunnit byta den ännu.
Köpte det här:
http://www.ebay.de/itm/Stellmotor-Ladedruckregler-Garrett-Mercedes-BMW-Ford-Audi-VW-Turbo-Turbolader-/400792541001
En väldigt grov prisjämnförelse:
Ny orginalturbo 20.000:-
Utbytesturbo 10.000:
Rep. av ställdon 2.000:-
Ny motor 350:-
Att motorn går i nöddrift kan bero på väldigt många saker, t.ex. givarfel, luftläckage, EGR ventilen, tät katalysator, turbon/ställdon till turbon, mm. mm.
Att felsöka och byta delar "på måfå" kan bli väldigt dyrt.
Om det är "turbo relaterat" så KAN det vara ställdonet på turbon. Detta ställdon är för övrigt ingen westgate (som ju släpper ut avgasens för att reglera turbotrycket, utan ett ställdon för att ändra turbogeometrin.
Jag får ibland kraftiga ryck, ungefär som misständning på en bensinmotor. Vid varje sådant tillfälle finns det felkoder på turbons ställdon och/eller "avgasmottryck för högt givare B60". Så på min bil är det ställdonet som krånglar.
Som nämnts tidigare finns inte turbons ställdon som lös reservdel utan endast komplett turbo, men det går få ställdonet reparerat hos många företag via Internet. Men det går också att köpa en lös elmotorn som sitter inne i ställdonet.
Jag har köpt en sådan (och fått det levererad efter 2 dagar!!!), men inte hunnit byta den ännu.
Köpte det här:
http://www.ebay.de/itm/Stellmotor-Ladedruckregler-Garrett-Mercedes-BMW-Ford-Audi-VW-Turbo-Turbolader-/400792541001
En väldigt grov prisjämnförelse:
Ny orginalturbo 20.000:-
Utbytesturbo 10.000:
Rep. av ställdon 2.000:-
Ny motor 350:-
Nisse
2018- E 350 CDI -14
(> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07
(608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14
![Image](http://images.spritmonitor.de/931208_5.png)
2011-2018 E 320 CDI -07
![Image](http://images.spritmonitor.de/542864_5.png)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
-
- Prospect
- Posts: 34
- Joined: Thu 24 Jul, 2014 19:48
- Location: Nässjö
Re: OM642
har hört att turbon bara är beräknad till 15000 mil. det som styr trycket i turbon blir utslitet.
Re: OM642
jkarlsson96 wrote:har hört att turbon bara är beräknad till 15000 mil. det som styr trycket i turbon blir utslitet.
Min har nu gått 38.000 mil, men som jag skrivit ovan så har den börjat krångla ibland. Men hoppas ju på att bytet av elmotorn inne i ställdonet ska lösa problemet.
Nisse
2018- E 350 CDI -14
(> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07
(608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14
![Image](http://images.spritmonitor.de/931208_5.png)
2011-2018 E 320 CDI -07
![Image](http://images.spritmonitor.de/542864_5.png)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: OM642
Har kört ett år nu (c:a 6000 mil) sedan jag bytte elmotorn inne i ställdonet, och bilen har funkat perfekt!!!.
Nisse
2018- E 350 CDI -14
(> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07
(608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14
![Image](http://images.spritmonitor.de/931208_5.png)
2011-2018 E 320 CDI -07
![Image](http://images.spritmonitor.de/542864_5.png)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests