Page 1 of 2

W123 300TDT-83

Posted: Thu 16 Aug, 2018 09:36
by psycho
Är intresserad av att köpa en mkt fin S123 300TDT. Mätaren är på 50000 mil. Det som jag oroar mig över är automaten. Den sparkar i växlarna och och ligger kort på 2ans läge innan den trycker i nästa läge. När man lägger i backen tar det flera sekunder innan den klankar i. Jag gissar på att den behöver totalrenoveras, någon som har andra tipps eller billigare och enklare lösningar.

Psycho

Re: W123 300TDT-83

Posted: Thu 16 Aug, 2018 18:39
by Fotografen
Tja, med tanke på att de flesta av dessa bilar är upprostade, slutkörda och skrotade för länge sen skulle jag inte låta mig hindras av en vimsig automatlåda om jag sprang på en. Är bilen rikigt fin och rostfri och priset någorlunda rimligt skulle jag slå till ändå.
Troligen behöver den renoveras efter 50 000 mil, men en gammal trestegslåda borde inte vara så krånglig/dyr att få ordning på.

Re: W123 300TDT-83

Posted: Thu 16 Aug, 2018 21:13
by Marie
Fotografen wrote:Tja, med tanke på att de flesta av dessa bilar är upprostade, slutkörda och skrotade för länge sen skulle jag inte låta mig hindras av en vimsig automatlåda om jag sprang på en. Är bilen rikigt fin och rostfri och priset någorlunda rimligt skulle jag slå till ändå.
Troligen behöver den renoveras efter 50 000 mil, men en gammal trestegslåda borde inte vara så krånglig/dyr att få ordning på.



Varför skulle man börja trixa med en trestegslåda? Vad jag vet var det uteslutande fråga om fyrstegare i 123-serien.

Re: W123 300TDT-83

Posted: Thu 16 Aug, 2018 22:17
by Fotografen
Se där, fick för mig att det var trepet.

Re: W123 300TDT-83

Posted: Thu 16 Aug, 2018 22:19
by Fotografen

Re: W123 300TDT-83

Posted: Fri 17 Aug, 2018 15:35
by psycho
Tack för info och en bra länk. Bilen har en låda med nr: 722315 02 376006. Lådan har gått ca 25´mil och stoppades i på 90-talet. Min erfarenhet att just tiden lådan tar att lägga i backen är en bra indikator på slitage. Har upplevt det på min 500E vilket resulterade i totalrenovering. Men att se över injektorer och vakum på motorn kan nog lösa växlingsproblematiken vilket länken bekräftar. Nu återstår nog bara att övertala frugan att det är kolt att åka skitbrun kombi som saknar allt hon ser en bil behöver, samt komma överens om priset. Bifogar datakort på 300 TDT, kan ju nämna att den även har farthållare och nivåreglering 8) vilket gör resan än behagligare. OCH i princip rostfri!!.

Model 300 TD TURBO
Engine 617952 12 055356
Transmission 722315 02 376006
Order Number 0 3 569 88762
Order Location SWEDEN
Interior CLOTH ANTHRACITE (051)
Paint 1 MANGANESE BROWN METALLIC (480U)

Code Description
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
411 MECHANICAL SLIDING ROOF
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
524 PAINTWORK - PRESERVATION
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
624 VERSION FOR SWEDEN
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
667 MODE OF PACKING VE II
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
803 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS

Mercedes Benz VIN decoded at https://www.datamb.com/vin/41My62YLR3qEve9Ng

Trevlig helg på er!

Psycho

Re: W123 300TDT-83

Posted: Sat 25 Aug, 2018 22:07
by Cpt Tuttle
Fotografen wrote:Se där, fick för mig att det var trepet.

Fyrstegare som startar på tvåan i normalfall är det väl?

Re: W123 300TDT-83

Posted: Mon 27 Aug, 2018 19:49
by sonderklasse126
Det går och laga mycket på lådorna när dom är kvar i bilen.
Jag bytte B2 aktivator då min sluta lägga i växlar. Men nu går den bättre och växlar tajtare en innan haveriet. Antagligen så läcker den olja intärnt så det tar en stund för den och bygga upp växlings tryck.
Sök på amerikanska sidor så hittar du mycket info.

Re: W123 300TDT-83

Posted: Tue 28 Aug, 2018 11:06
by psycho
Blir nog till börja lite från början och serva lådan, se över slangar, vakuum mm och då kan det ju gå att åka nått år till...Men vi behöver komma överens om priset. Ingen av oss bråttom att avsluta affären... Jobbet tar all min vakna tid just nu men om några veckor så.. :-D

Psycho

Re: W123 300TDT-83

Posted: Sun 16 Sep, 2018 20:39
by psycho
Affären är klar och om två vekor kommer den hem! Ska bli kul att greja med en 123. Kan mycket inte om Diesel, men har fattat att det sitter en go motor i bilden som går att skrämma lite lagom så att den hänger med i modern trafikrytm. Blir en projekttråd inom kort.

Psycho

Re: W123 300TDT-83

Posted: Mon 17 Sep, 2018 16:09
by Mattileinen
Spännande :-D

Re: W123 300TDT-83

Posted: Mon 17 Sep, 2018 18:27
by psycho
En bild kan jag ju bjuda på

Image

Re: W123 300TDT-83

Posted: Mon 17 Sep, 2018 20:12
by psycho
Har funderat på hur det fungerar med nackstöd bak, jag har inga vad jag kan se på bilder. Hur ser man om det går att montera? Finns det förmonterat nått i ryggstödet? Kan man använda nackstöd från framsätet till baksätet?
Sen den viktigaste frågan Vilket ET på en 7" fällg blir snyggt? Vad får man platts med fram resp. bak utan stretch?

/Psycho

Re: W123 300TDT-83

Posted: Sun 11 Nov, 2018 17:27
by M116
Jag upplever att 7x15 med ET runt 23 passar bäst på 123. Du kan säkert klämma in ET 11 eller lägre i de bakre hjulhusen men fram är du begränsad av styrstag o länkarmar.

Re: W123 300TDT-83

Posted: Sun 11 Nov, 2018 17:37
by Mattileinen
M116 wrote:Jag upplever att 7x15 med ET runt 23 passar bäst på 123.


Håller med, ser bra ut och det tar inte i nånstans.

Har kört med 16x8 et 11 fram och 16x9 et 0 bak.
Beroende på vad du har för däck så kan det gå fritt. Men fälgmässigt tror jag inte det går att bygga mer utåt utan problem vid gupp.