Det kan man kalla snällt omdöme det!
Tack Janne.
Från mitt sätt att se det så e det absolut inget märkvärdigt i att dela information.Tväremot,för sanningen e att de e ett himla steg mellan att snacka å tycka vs att genomföra å vara praktisk,å sanningen e väl den att om man inte räds att dela med sig kunskapsmässigt så vinner man i längden på att folk i gemen vet om vem som har den ena eller andra kunskapen.
Mao...bra för affärerna i min mening.
Med det sagt.
Nu börjar vi porra till det lite.
De vackra anodiserade kopplingarna som används e alltså INTE ngt billigt bling tjafs,utan äkta vara.
E aeroquip så långt ögat når,å den linjen kommer hållas genomgående av i huvudsak praktiska skäl.
E ju bara att inse att detta bygget kommer att tas i å ur å isär å ihop mer än en gång,å då tänker man om man e luttrad i service banor.
(Så även med tex placeringen av snigeln,som alltså ÄVEN e placerad så man kommer åt kedjespännare mm med skrotet monterat)
Hur som helst.
Som synes har vi helt resolut kapat av oljefilterhuset ung 50mm för frigång för det kommande insuget.Finessen e att vi på det här viser kan behålla termostat mm,å ambitionen med motorn e ju att den skall användas till mer än bara racing.
Orignal e det inre röret i plåt,å detta har vi krängt ur.
Svarvat en insatshylsa med presspassning i aluminium som vart ngt längre än det kapade huset.
Därefter svarvat till ett lock,åsså har vi svetsat ihop det hela.
Till NAS/AN systemet finns det sk svetsbungar att tillgå i samtliga AN dimensioner,å då dels som stål å som aluminium.
Storleken i detta fallet,för att undvika tryckfall mm,e AN12(även kallat "dash 12" i folkmun)
Kopplingarna i sin tur e AN standard.(AN= American military Navy)
Nu läggs själva filterhållaren separat på förarsidans innerskärm/torped istället,å det hela kopplas ihop med AN12 slang.
Tanken e vidare att vi skall ersätta de mjuka orginal rören samt kopplingarn till oljekylet med samma lika AN12.
Där kommer den del som orginal e stålrör att ersättas med AN12 hardline(mjukanodiserat aluminiumrör),å ha rörkopplingar i AN emot de sista slangstumparna ut till kylet(som blir ett ngt större).
Kyl tar vi sannolikt ett svenskt Setrab.
Även vevhusventilationen har lagts AN.Den stora 12 å den "lilla" modifierad till att ta AN10.
Tanken e att lägga hardline på den lilla å kröka denna så att den möter den stora för bättre linjaritet rent estetiskt,å på samma gång hålla det "enkelt" ur ett arbetshänseende.
Kan tyckas overkill,men att ventilkåpan går av för ktrl av allt från ventilspel,till efterdragning av topplock,ktrl av kamtider mm e bara en naturlig effekt med det vi gör nu,så att göra installationen av även vevhusvent servicevänligt e bara att ta-även om det kostar ngr spänn i sammanhanget(AN bitar e liksom allt annat än gratis om vi säger så...)
Ventilkåpan e iaf jag inte kompetent att svetsa(magnesium) så här svarvades bungarna ur å insatser svarvades till med presspassning.
Därefter pressades de på plats i kåpan.Funger iom att det inte e ngr direkta belastningar inblandat.
Balls to the wall
Vart förbi min ene material leverantör idag,å han vart glad över att det rostfria,syrafasta materialet hade kommit.
Meeeeen...säg den glädje som varar,för vi en första ktrl visade det sig att vi hade fått pipor på 60*2mm.
Dvs..56mm invändigt,vilket rätt å slätt e för grovt för det vi har i tankarna.
Man åker iofs grova pipor ur det rostfria materialet Inconel i DTM bitarna,men då e det sugis å...ja..
Tanken e att landa på 55mm pipor.
Dvs 51 invändigt.
Så..e bara att smörja sig med tålamod.
Syrafasta materialet till dett grenröret e inte HELLER direkt gratis om vi säger så....prova runt 7000...för bara piporna.
Uppepå det kommer tillsatsmaterialet till TIGen samt flänsarna.
...in racing only the rich will survive....
Tanken e att rostfritt e mkt mer formstabilt under de temperaturer som e aktuella än tex svartstål,å....vi räknar kallt med att grenröret i det här fallet inte kommer vara kallt iaf...*asg*
Vidare...INTE bling...utan racing...
När det e klart tänker jag lämna det på elektropolering.
Det e iofs skit sak samma,men när man sen startar...å den vackra vackra patineringen kommer av att röret används va...Pornografi...ren skär pornografi..
Meeeeen...säg den glädje som varar,för vi en första ktrl visade det sig att vi hade fått pipor på 60*2mm.
Dvs..56mm invändigt,vilket rätt å slätt e för grovt för det vi har i tankarna.
Man åker iofs grova pipor ur det rostfria materialet Inconel i DTM bitarna,men då e det sugis å...ja..
Tanken e att landa på 55mm pipor.
Dvs 51 invändigt.
Så..e bara att smörja sig med tålamod.
Syrafasta materialet till dett grenröret e inte HELLER direkt gratis om vi säger så....prova runt 7000...för bara piporna.
Uppepå det kommer tillsatsmaterialet till TIGen samt flänsarna.
...in racing only the rich will survive....
Tanken e att rostfritt e mkt mer formstabilt under de temperaturer som e aktuella än tex svartstål,å....vi räknar kallt med att grenröret i det här fallet inte kommer vara kallt iaf...*asg*
Vidare...INTE bling...utan racing...
När det e klart tänker jag lämna det på elektropolering.
Det e iofs skit sak samma,men när man sen startar...å den vackra vackra patineringen kommer av att röret används va...Pornografi...ren skär pornografi..
Mukke AN blir d...
Kikat på det för avrinningen från turbon åxå ida,å det blir AN10 över slang- å för att klara vinkeln så gör jag en "box" jag drar rätt i huset på turbon med en fallande 19mm svarvad utgång på.
Vidare...så har belgarna krånglat...igen...*suckar*...6 månader...
De bad om reg nr på firman,vilket jag skickade,å nu så "hittar det inte" det i sina listor som ett registrerat företag från belgien...
Börjar faktiskt fundera på att invadera det jaevla lilliput landet å förklara för dem att vikingars tålamod e stort,men att det har en ände.
Jag förstår bara inte vad som e så svårt?
SLIPA UPP Å SKICKA ETT PAR KAMAXLAR ERA ÖLDRICKANDE MIFFON!!!!!!!!!!! HUR SVÅRT SKA DE VA?!?!?!?!?!?
De e liksom inte englands kronjuveler vi snackar om här,utan 7 papp kamaxlar!
Imorgon blir det iaf att börja kapa till det rostfria materialet.
Provade lite i rakpipan med röravskärarn...å det e HÅRT.
Vart så det riktigt klinga i skrotet när det väl vart igenom å släppte.
Kikat lite på vettiga rotgaslösningar för att svetsa eländet,å tror vi hittat en vettig lösning på ett rör med många skarvar.
Jo fö...
Med kylrören som går från filterhållarn till coolern gjorde jag så att jag helt resolut svarvade till en omgång rörändar i stål som fick ersätta orginal lösningen-som ju ändå alltid viker sig,blir ovalt å gud vet vad.
Gjorde de med passning så att ändarna,som då har slutarvinkel på 37grad som AN har,passade över orginalrören.
Avslutade det hela med AN12 anslutningar som synes.
Tanken e att det vart ingen ide att återuppfinna hjulet,å detta e en enkel å smidig lösning.
Återstår finish å färg.
Med kylrören som går från filterhållarn till coolern gjorde jag så att jag helt resolut svarvade till en omgång rörändar i stål som fick ersätta orginal lösningen-som ju ändå alltid viker sig,blir ovalt å gud vet vad.
Gjorde de med passning så att ändarna,som då har slutarvinkel på 37grad som AN har,passade över orginalrören.
Avslutade det hela med AN12 anslutningar som synes.
Tanken e att det vart ingen ide att återuppfinna hjulet,å detta e en enkel å smidig lösning.
Återstår finish å färg.
Tråkig men ibland nyttig info
Momsproblem med utlandet
Glöm inte att lägga till siffrorna 01 efter ditt org.nummer
Du kan testa ditt egna (eller andras) här
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=SV
för att hålla koll på övriga kunder (och kontrollera dem enligt ovan)
http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 02649.html
Glöm inte att lägga till siffrorna 01 efter ditt org.nummer
Du kan testa ditt egna (eller andras) här
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=SV
för att hålla koll på övriga kunder (och kontrollera dem enligt ovan)
http://www.skatteverket.se/skatter/merv ... 02649.html
/sune
SL500-94
SL500-94
Dagens skörd då.
Så här kommer råmaterialet.Inte mkt å orda om,men dyrt e de...
Den vattenskurna,lika rostfria flänsen mot toppen.
Svets stosarna på plats.
Då materialet rent ut sagt e stenhårt,så svarvade jag en matris i aluminium som man sticker in i ena änden av stosen för att den inte skall deformeras helt när man formar den för att passa emot det oval uttaget för avgasporten i flänsplattan mot toppen.
Å...det går åt mycket kraft i städet kan jag säga...å då e materialet ändå bara 54*2mm(dvs 50 invändigt)
Mkt tydlig vy över det sk "anti reversion" steget mellan toppen å grenrörspipan.
Poängen e alltså att mismatchen e avsiktlig,å tanken e att det "steg" som bildas stör den returpuls som bildas med motorns arbete.
Som synes e "steget" dessutom som störst i portens överkant-där porten e som mest aktiv flödesmässigt.
Vart iväg ikväll å tänkte hämta en AN10 hona för slang...men det vart ju meningslöst det mä...det vart stängt på speedshopen.
Så..e bara att smörja sig med tålamod.
Tänkte nämligen lägga returen från turbon på AN med.
Så här kommer råmaterialet.Inte mkt å orda om,men dyrt e de...
Den vattenskurna,lika rostfria flänsen mot toppen.
Svets stosarna på plats.
Då materialet rent ut sagt e stenhårt,så svarvade jag en matris i aluminium som man sticker in i ena änden av stosen för att den inte skall deformeras helt när man formar den för att passa emot det oval uttaget för avgasporten i flänsplattan mot toppen.
Å...det går åt mycket kraft i städet kan jag säga...å då e materialet ändå bara 54*2mm(dvs 50 invändigt)
Mkt tydlig vy över det sk "anti reversion" steget mellan toppen å grenrörspipan.
Poängen e alltså att mismatchen e avsiktlig,å tanken e att det "steg" som bildas stör den returpuls som bildas med motorns arbete.
Som synes e "steget" dessutom som störst i portens överkant-där porten e som mest aktiv flödesmässigt.
Vart iväg ikväll å tänkte hämta en AN10 hona för slang...men det vart ju meningslöst det mä...det vart stängt på speedshopen.
Så..e bara att smörja sig med tålamod.
Tänkte nämligen lägga returen från turbon på AN med.
Nja.
En del bilder e gamla,å..ja..vi kan säga att riktigt så fort som det kanske ger uppfattningen av går det iom det inte.
Att arbeta med det rostfria materialet i detta fallet e MYCKET tidskrävande.
Dels för att det e så vansinnigt hårt,å dels för att man e försiktigare än vanligt iom att det inte direkt e gratis..ett felskär räcker liksom.
Grenröret har jag ingen direkt stress med....de e färdigt när d e färdigt...å det e avsevärt viktigare att det blir bra å rätt än att det går fort.
Å andra sidan...det ÄR mitt jobb,å jag e dock i verkstan ett antal timmar varje dag,å när man lägger 1 eller 2 timmar om dan,har vettiga verktyg å resurser...så sker saker å ting iaf.
Vi har ju tänkt oss en primär rörs längd mellan 6 å 700mm,å mkt riktigt verkar det som vi hamnar på 650mm+ för piporna.
Man tänker ju här lite annorlunda än man gör med en sugis.
Sugisen kan sägas att collectorn ger mkt upp TILL momentpeak,å primärpipan FRÅN momentpeak å upp.
Primärpipans diameter sätts av tänkt effektläge,å längden av varvtalet.
I fallet med en vassare turbomotor kommer dock nästa bit in,å det e att om primären blir för kort kommer returpulsen att nå förbränningsrummet innan avgasventilen i praktik hinner stänga,vilket kommer att "spä ut" färskgasen på ett sätt som gör att temperaturerna går upp å motorn inte tål samma mängd förtändning-vilket får motorns effekt att dala.
Nu hänger detta åxå ihop med mängden avgasmottryck,å pulsens arbete genom luftmassan kommer vara en funktion av både temperatur å tryck.(allmänna gaslagen).
Eftersom vassare pinnar då ger andra förutsättningar...så ändras kraven åxå milt sagt på layout av primärpipans diameter å längd.
Idag tex hade jag tänkt mig ut å kika på CADen för slidinsuget...för tanken e att jag kan be Marek skära en fläns jag kan använda till denna motorn baserat i grunden av flänsen till slidinsuget.
Insuget e ju tänkt att bli mkt mkt kort för att betona högvarvsegenskaper-eftersom turbon e där för att fylla mellanregistret iaf.
Å,den flänsen skär vi i en flerop å på det viset skär vi den med svets stosar så att det inte slår sig till high hell när man svetsar ihop det med plenumet i sig.
En del bilder e gamla,å..ja..vi kan säga att riktigt så fort som det kanske ger uppfattningen av går det iom det inte.
Att arbeta med det rostfria materialet i detta fallet e MYCKET tidskrävande.
Dels för att det e så vansinnigt hårt,å dels för att man e försiktigare än vanligt iom att det inte direkt e gratis..ett felskär räcker liksom.
Grenröret har jag ingen direkt stress med....de e färdigt när d e färdigt...å det e avsevärt viktigare att det blir bra å rätt än att det går fort.
Å andra sidan...det ÄR mitt jobb,å jag e dock i verkstan ett antal timmar varje dag,å när man lägger 1 eller 2 timmar om dan,har vettiga verktyg å resurser...så sker saker å ting iaf.
Vi har ju tänkt oss en primär rörs längd mellan 6 å 700mm,å mkt riktigt verkar det som vi hamnar på 650mm+ för piporna.
Man tänker ju här lite annorlunda än man gör med en sugis.
Sugisen kan sägas att collectorn ger mkt upp TILL momentpeak,å primärpipan FRÅN momentpeak å upp.
Primärpipans diameter sätts av tänkt effektläge,å längden av varvtalet.
I fallet med en vassare turbomotor kommer dock nästa bit in,å det e att om primären blir för kort kommer returpulsen att nå förbränningsrummet innan avgasventilen i praktik hinner stänga,vilket kommer att "spä ut" färskgasen på ett sätt som gör att temperaturerna går upp å motorn inte tål samma mängd förtändning-vilket får motorns effekt att dala.
Nu hänger detta åxå ihop med mängden avgasmottryck,å pulsens arbete genom luftmassan kommer vara en funktion av både temperatur å tryck.(allmänna gaslagen).
Eftersom vassare pinnar då ger andra förutsättningar...så ändras kraven åxå milt sagt på layout av primärpipans diameter å längd.
Idag tex hade jag tänkt mig ut å kika på CADen för slidinsuget...för tanken e att jag kan be Marek skära en fläns jag kan använda till denna motorn baserat i grunden av flänsen till slidinsuget.
Insuget e ju tänkt att bli mkt mkt kort för att betona högvarvsegenskaper-eftersom turbon e där för att fylla mellanregistret iaf.
Å,den flänsen skär vi i en flerop å på det viset skär vi den med svets stosar så att det inte slår sig till high hell när man svetsar ihop det med plenumet i sig.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 50 guests