Intressant.
Någon aning om när du blir klar?
Ses väl senare idag antar jag?
Balls to the wall
Å det går framåt i hygglig takt.
"Rörande"....
Kvar e själva collectorn egentligen.
Lyckades få till mkt vettiga attackvinklar för piporna emot den,å som synes e det hela gjort på allt annat än "klena" rör.
När allt var sagt å gjort hamnade primärlängderna på hyggligt 700mm ung.
Nu skall det plockas isär å sömsvetsas med rotgas,vilket mest e en fråga om tid.
E designat så det skall "passa" hyggligt i passagerarsidans innerskärm-faen trot!
Men..enl vad vi mätt så skall det allt gå!
"Rörande"....
Kvar e själva collectorn egentligen.
Lyckades få till mkt vettiga attackvinklar för piporna emot den,å som synes e det hela gjort på allt annat än "klena" rör.
När allt var sagt å gjort hamnade primärlängderna på hyggligt 700mm ung.
Nu skall det plockas isär å sömsvetsas med rotgas,vilket mest e en fråga om tid.
E designat så det skall "passa" hyggligt i passagerarsidans innerskärm-faen trot!
Men..enl vad vi mätt så skall det allt gå!
I eftermiddags satt jag å VEMS jören å snackade lite ikring projektet.
Detaljer hit å dit,å naturligtvis då mest rörande VEMS installationen.
Kom fram till en del matnyttigt vi kommer att utföra där,men...
Vi snackade åxå om "detaljen" med luftfilter.
I fall som detta används ju ofta en sk "cobra neck"-dvs en gummi"hatt" som vinklar luftströmmen i trakterna av 90 grader-vilket gör att när det e ont om utrymme framåt kan man ledigt leda det åt sidan å få dit en slang på så vis.
Nu e det samtidigt så..att med en 140mm ingång...så e inte direkt vanliga "cobras" ngt som växer på trän,så vi snackade om ifall inte det enklaste var att tillverka en själv i aluminium.
Kunde ju göras snyggt,å på köpet elolxeras kanske?
Jaja...lär väl visa sig antar jag..
Luftfiltret..som av naturliga skäl inte blir direkt klent då...har vi funderat på att bygga en box till i framkant av passagerarsidans framskärm.
Dels kall luft,å dels skyddat.
Detaljer hit å dit,å naturligtvis då mest rörande VEMS installationen.
Kom fram till en del matnyttigt vi kommer att utföra där,men...
Vi snackade åxå om "detaljen" med luftfilter.
I fall som detta används ju ofta en sk "cobra neck"-dvs en gummi"hatt" som vinklar luftströmmen i trakterna av 90 grader-vilket gör att när det e ont om utrymme framåt kan man ledigt leda det åt sidan å få dit en slang på så vis.
Nu e det samtidigt så..att med en 140mm ingång...så e inte direkt vanliga "cobras" ngt som växer på trän,så vi snackade om ifall inte det enklaste var att tillverka en själv i aluminium.
Kunde ju göras snyggt,å på köpet elolxeras kanske?
Jaja...lär väl visa sig antar jag..
Luftfiltret..som av naturliga skäl inte blir direkt klent då...har vi funderat på att bygga en box till i framkant av passagerarsidans framskärm.
Dels kall luft,å dels skyddat.
Litet steg för var dag som det heter.
Collectorn kvar...å den e i princip "lagd" den mä.
Attackvinkeln på collectorn blir mkt mkt grund vilket väl e tacksamt ur flödesynpunkt för att vara diplomatisk,å eftersom grundtanken med bygget e att se hur mkt effekt vi kan ta ur maskin vid så LÅGT ladd som möjligt blir detta med flödet det som betonas.
Åsså en bild av uberinspektören i hösta hugg...som kollar ALLT jag företar mig i verkstan.
Collectorn kvar...å den e i princip "lagd" den mä.
Attackvinkeln på collectorn blir mkt mkt grund vilket väl e tacksamt ur flödesynpunkt för att vara diplomatisk,å eftersom grundtanken med bygget e att se hur mkt effekt vi kan ta ur maskin vid så LÅGT ladd som möjligt blir detta med flödet det som betonas.
Åsså en bild av uberinspektören i hösta hugg...som kollar ALLT jag företar mig i verkstan.
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Prutt i egen hög "person" ...
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Racing wrote:Japp.
Prutt ser till att rätt krökar kommer på rätt plats.
Hade ALDRIG gått utan...
Dig har hon ju godkänt sen länge...
Nä du ingen kommer in där ostraffat om man inte är välkommen
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
- PUMPISH 300E
- Nästan Guru
- Posts: 2332
- Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
- Location: Stockholm/bromma
- Contact:
MUMS!
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord
MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com
Igår fick jag tillverkat en prydlig lösning för wastegate utgången.
Iom diametern/arean på ventilen e i grövre storleken så kändes det lite omotiverat med en lika grov pipa.
Finessen med den stora ventilen e ju att få till flödet över själva WGn,för det man får ur en dryg 2" pipa räcker mer än väl.
Så..en kona från baspipa till WGns diameter fick det bli på försök,å det visade sig bli riktigt bra!
Mer bilder kommer ikväll.
Iom diametern/arean på ventilen e i grövre storleken så kändes det lite omotiverat med en lika grov pipa.
Finessen med den stora ventilen e ju att få till flödet över själva WGn,för det man får ur en dryg 2" pipa räcker mer än väl.
Så..en kona från baspipa till WGns diameter fick det bli på försök,å det visade sig bli riktigt bra!
Mer bilder kommer ikväll.
Nu blir jag ju aldrig ngn svetsare...men iaf...
Bidde en himla smidig lösning med konan.Poängen e ju att det sker ett fldöeshinder/tryckfall över WGn iom att gasen dels skall förbi själva ventilen å dels ändra riktning ganska abrupt.
Pipan som leder till WGn orkar flöda bra faen mkt mer än själva WGn,å på det här sätter blev det ganska vettiga yttermått,men ändå utrymme för mkt area på WGns anslutning.
Åsså...har jag tillbringat en stund idag med att sömma pipan med rotgas...
E faen helt slut!!
Som synes blir attackvinklarna emot snigeln helt otroligt flacka i sammanhanget,vilket man nog kan förutsätta e bra för flödet in i den.
Samma med den relativa vinkeln mellan piporna/gasens riktning å själva vinkeln in i turbinen.
Har inte mätt,men gissar under 10 grader..
E mkt mkt mer jobb än man tror i första ändan,å nu återstår det "roliga" med pipan som jag ser det.
Dels skall hålet för WG utgången tas upp på ett någorlunda flödesriktigt sätt,å dels skall där installeras svetsbungar för avgasmottryck å avgastemp.
Naturligtvis i lika rostfritt material det.
Bidde en himla smidig lösning med konan.Poängen e ju att det sker ett fldöeshinder/tryckfall över WGn iom att gasen dels skall förbi själva ventilen å dels ändra riktning ganska abrupt.
Pipan som leder till WGn orkar flöda bra faen mkt mer än själva WGn,å på det här sätter blev det ganska vettiga yttermått,men ändå utrymme för mkt area på WGns anslutning.
Åsså...har jag tillbringat en stund idag med att sömma pipan med rotgas...
E faen helt slut!!
Som synes blir attackvinklarna emot snigeln helt otroligt flacka i sammanhanget,vilket man nog kan förutsätta e bra för flödet in i den.
Samma med den relativa vinkeln mellan piporna/gasens riktning å själva vinkeln in i turbinen.
Har inte mätt,men gissar under 10 grader..
E mkt mkt mer jobb än man tror i första ändan,å nu återstår det "roliga" med pipan som jag ser det.
Dels skall hålet för WG utgången tas upp på ett någorlunda flödesriktigt sätt,å dels skall där installeras svetsbungar för avgasmottryck å avgastemp.
Naturligtvis i lika rostfritt material det.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 46 guests