Balls to the wall

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Gunde
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1499
Joined: Tue 17 Aug, 2004 23:00
Location: Varberg
Contact:

Postby Gunde » Sat 15 Sep, 2007 15:46

Intressant.
Någon aning om när du blir klar?

Ses väl senare idag antar jag? :-D

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Sat 15 Sep, 2007 18:20

Blir färdigt när de e färdigt..
Som sagt.Hellre rätt å riktigt än fort,å i det här fallet lämnas generellt väldigt lite till chans.

Image

De kommer på plats...en å en :)

Kikar ut ikväll.
Står över själva körningen.Ids helt enkelt inte då det verkar bli lite "platt".
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
daniello
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Mon 27 Mar, 2006 19:59
Contact:

Postby daniello » Sun 16 Sep, 2007 11:55

myycket intressant läsning.. :thumbleft:

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Mon 17 Sep, 2007 20:09

Å det går framåt i hygglig takt.

Image

"Rörande"....

Image

Image

Kvar e själva collectorn egentligen.
Lyckades få till mkt vettiga attackvinklar för piporna emot den,å som synes e det hela gjort på allt annat än "klena" rör.

När allt var sagt å gjort hamnade primärlängderna på hyggligt 700mm ung.

Nu skall det plockas isär å sömsvetsas med rotgas,vilket mest e en fråga om tid.

E designat så det skall "passa" hyggligt i passagerarsidans innerskärm-faen trot!
Men..enl vad vi mätt så skall det allt gå!
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
MasterPH
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 342
Joined: Mon 06 Feb, 2006 23:39
Location: Alingsås
Contact:

Postby MasterPH » Mon 17 Sep, 2007 20:20

Huvaligen :D

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Postby Per_230E » Mon 17 Sep, 2007 21:50

Helt klart grymt bygge. :-)
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Mon 17 Sep, 2007 22:40

I eftermiddags satt jag å VEMS jören å snackade lite ikring projektet.
Detaljer hit å dit,å naturligtvis då mest rörande VEMS installationen.
Kom fram till en del matnyttigt vi kommer att utföra där,men...
Vi snackade åxå om "detaljen" med luftfilter.
I fall som detta används ju ofta en sk "cobra neck"-dvs en gummi"hatt" som vinklar luftströmmen i trakterna av 90 grader-vilket gör att när det e ont om utrymme framåt kan man ledigt leda det åt sidan å få dit en slang på så vis.
Nu e det samtidigt så..att med en 140mm ingång...så e inte direkt vanliga "cobras" ngt som växer på trän,så vi snackade om ifall inte det enklaste var att tillverka en själv i aluminium.
Kunde ju göras snyggt,å på köpet elolxeras kanske?

Jaja...lär väl visa sig antar jag..

Luftfiltret..som av naturliga skäl inte blir direkt klent då...har vi funderat på att bygga en box till i framkant av passagerarsidans framskärm.
Dels kall luft,å dels skyddat.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Tue 18 Sep, 2007 20:31

Litet steg för var dag som det heter.

Collectorn kvar...å den e i princip "lagd" den mä.

Image

Image

Image

Attackvinkeln på collectorn blir mkt mkt grund vilket väl e tacksamt ur flödesynpunkt för att vara diplomatisk,å eftersom grundtanken med bygget e att se hur mkt effekt vi kan ta ur maskin vid så LÅGT ladd som möjligt blir detta med flödet det som betonas.

Åsså en bild av uberinspektören i hösta hugg...som kollar ALLT jag företar mig i verkstan.

Image
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Postby Martin A » Tue 18 Sep, 2007 23:22

Prutt i egen hög "person" :lol: ...
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Tue 18 Sep, 2007 23:29

Japp.
Prutt ser till att rätt krökar kommer på rätt plats.
Hade ALDRIG gått utan...
Dig har hon ju godkänt sen länge...
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Martin A
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
Location: Västra Götaland Alingsås
Contact:

Postby Martin A » Tue 18 Sep, 2007 23:57

Racing wrote:Japp.
Prutt ser till att rätt krökar kommer på rätt plats.
Hade ALDRIG gått utan...
Dig har hon ju godkänt sen länge...


Nä du ingen kommer in där ostraffat om man inte är välkommen :-D
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~

User avatar
PUMPISH 300E
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2332
Joined: Wed 10 Sep, 2003 19:49
Location: Stockholm/bromma
Contact:

Postby PUMPISH 300E » Tue 18 Sep, 2007 23:58

MUMS! :P
Image
Fågelstjärt överladd! TurboGayLord



MB 300E Turbo-87
Roman 75
http://www.turbobanditen.se
http://www.burlak.net
http://www.benztrim.com

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Wed 19 Sep, 2007 13:40

Ärligt Roman?
Röret ser avsevärt råare ut IRL..som sagt...RACING ELLER!!??!! :shock: :-D(Sagt med gbg,sk dialekt å attityd)
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 20 Sep, 2007 10:51

Igår fick jag tillverkat en prydlig lösning för wastegate utgången.
Iom diametern/arean på ventilen e i grövre storleken så kändes det lite omotiverat med en lika grov pipa.
Finessen med den stora ventilen e ju att få till flödet över själva WGn,för det man får ur en dryg 2" pipa räcker mer än väl.
Så..en kona från baspipa till WGns diameter fick det bli på försök,å det visade sig bli riktigt bra!

Mer bilder kommer ikväll.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 20 Sep, 2007 23:12

Nu blir jag ju aldrig ngn svetsare...men iaf...

Image

Bidde en himla smidig lösning med konan.Poängen e ju att det sker ett fldöeshinder/tryckfall över WGn iom att gasen dels skall förbi själva ventilen å dels ändra riktning ganska abrupt.
Pipan som leder till WGn orkar flöda bra faen mkt mer än själva WGn,å på det här sätter blev det ganska vettiga yttermått,men ändå utrymme för mkt area på WGns anslutning.

Åsså...har jag tillbringat en stund idag med att sömma pipan med rotgas...
E faen helt slut!!

Image

Som synes blir attackvinklarna emot snigeln helt otroligt flacka i sammanhanget,vilket man nog kan förutsätta e bra för flödet in i den.
Samma med den relativa vinkeln mellan piporna/gasens riktning å själva vinkeln in i turbinen.
Har inte mätt,men gissar under 10 grader..


E mkt mkt mer jobb än man tror i första ändan,å nu återstår det "roliga" med pipan som jag ser det.
Dels skall hålet för WG utgången tas upp på ett någorlunda flödesriktigt sätt,å dels skall där installeras svetsbungar för avgasmottryck å avgastemp.
Naturligtvis i lika rostfritt material det.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests