Balls to the wall

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Fri 21 Sep, 2007 20:16

Som jag tidigare nämnt finns det mkt teknik på ett järnspett.
Spool e ju ngt som e en grej som alla turbo motorer lider av,å det finns många små grejer man kan göra för att minimera det.
En sådan e att ktrl oljetrycket till turbon i sig-iom att den får sin smörjolja över motorns normala oljesystem.

Image

Som vanligt ansluter vi på en AN4 koppling.Dragen med 1/4" stålrör,å som synes "hittade" vi ett par alldeles fantastiska klackar för ändamålet i blocket.Gummina...kommer självklart att få stryka på foten.Finessen e att klamman som e till för att just stödja stålröret e av rostfritt.
Har använt detta tidigare ett stort antal ggr med mkt gott resultat.

Image
En halt vanlig tryckreduceringsventil i serie med en manometer för att kunna ha ktrl på trycket EFTER reduceringen.
Schwitzer själva anger att snigeln behöver 2 bar som max vid full belastning å fulla varv.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Sun 23 Sep, 2007 21:11

Varit lite trögt de sista dgr.
Fått gjort lite smått,å idag vart det pill med ngt helt annat än en Benz.
God vän ville ha hjälp att åka breakout på piren med det begränsade fästet där.
Gick sådär..å vi löste dessvärre inte mer än 7.6x..med 150 i mål.
Lite snopet faktiskt..så nära,å så långt borta.
Men..å andra sidan tunade vi ur 3/10 bara i chassie på ngr handgrepp.så alldeles bortkastat var det nu inte iaf.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Mon 24 Sep, 2007 22:31

Fick pysslat lite te...
Svarvat till en FRUKTANSVÄRT snabb plugg för uttaget till SLS pumpen idag..
Donat lite med rören för smörjningen till snigeln..

Å,laddar nu för sista attacken på grenröret så det blir klart.
Drar mig lite för det tills den där riktiga inspirationen infinner sig iom att jag e nöjd med det som gjorts hittills.

Fick vidare skaffat de allt annat än billiga skruven,syrafast rostfritt,till turbo mm.
Å...håll i er....GAY LILA underbrickor å rostfria kupolmuttrar till ventilkåpan :-D

FY FAEN va jag hatar bling!!Vart ju så när jag la dit brickorna skrynkla sig tom den lilla färg som e kvar på kåpan!!
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Tue 25 Sep, 2007 21:03

Appropå bling då...

Image

BWAAAAAAAHHHHHAAAAAAAA!!! :-D :-D :-D

Att ha utgång mm för vattenpump orginal faller dessvärre bort.
Ersatte med lite svarvade bitar samt en 90grad krök.

Image
Image

Men..rent designmässigt blev det inte speciellt vackert,så jag lurar på att kapa isär det å leda det "bortanför" turbons kallsida istället.
Som synes bidde det en himla snabb plugg för uttaget i toppen för SLS pumpen.Får la kasta den i eloxeringsbadet med när det väl blir dags antar jag :-D


Image
Oljetrycket till snigeln tar vi som sagt på hardline,å med AN4 anslutning.Finns ingen anledning till ngt annat.

Image

Vevhusventilation vet vi som sysslar med turbo att orginalen aldrig räcker till.Bortsett från de i ventilkåpan så använder vi,återigen på Gordons initiativ,orginal bränslepumps uttaget för det.
AN12..rejält e bra..
Har åkt såhär på den andre maskin ngt tusen mil vid det här laget,å det gör verkligen nytta!!
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Wed 26 Sep, 2007 09:52

Snackat lite med Jim här på forumet,å tanken e nu att han tar på sig att svarva remskivor.
Tycker det ligger lite i sakens natur att vi genomgående använder bitar som tillverkas av oss å inom landet på nå vis.

Vidare fick jag igår tips om vem som kan kröka aluminium vettigt.Håller tydligen till i stenungsund,å tanken går naturligtvis till en aluminiumbur.
(Använder inner matris vilket gör att man kan garantera ett naturligt flöde på kröken-dvs materialtjockleken blir konsekvent)

Kikat lite på vad som behövs i materialkvalite för detta,å det vart inte vanvettigt dyrt i alla fall.

Var medveten om att man eg inte "får" göra buren i aluminium utan att vara certad...men..de e min bil...å sanningen e väl ärligt sagt att aluminium bur mest för att vi kan... :shock: :-D

Tanken e att göra den med förspännings stag..å den stackars 201 karossen lär väl behöva all hjälp den kan få denna ggn.
Lika samma e det illförbjudet att fästa buren i stolparna på bilen om man inte e certad för det.
Ser det likadant..för den kommer fästas i stolparna.(A å B stolparna),men vi skruvar de punkterna.

Hur vi än vänder å vrider på det så certades dessa bilar med aluminiumbur..å med materialspecen i handen...å intyget från en av gossarna i verkstan som e certad på aluminium..vad skall de göra?
Skjuta mig? :-D
En bur av höghållfast aluminium e dock fortfarande en bur..å tanken e att vi använder oss genomgående av 45*3 i mtrl.
Last edited by Racing on Wed 26 Sep, 2007 10:01, edited 1 time in total.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Wed 26 Sep, 2007 10:00

Lurar vidare...
I de punkter där man skruvar buren(tanken e att göra "öron" som sticker ut från stolparna å passar emot bur rören-mitt för röret ung),å lurar jag lite på om det kunde vara god ide att svarva insatser som man trycker i svarvade hål i röret å sömsvetsar.
Därefter i med instatsgänga i stål typ timesert(Hel insatsgänga till skillnad från tex helicoil.)
Göra svetsinsatserna av tex 20mm rundstång i samma mtrl som själva rören till buren?
Utstick på 3-4mm på varje sida,åsså kliva på med TIGen?
Borde ju funka bra,å se vettigt ut åxå(blir inte så klumpigt som konstruktion)
Enda som oroar mig med den setupen e det enkla tvärsnittet på skruven,å frågan e om det kunde vara ide att göra så att man istället gör som en "yoke" med dubbla "öron" från stolpen så man skruvar på ömse sida om bur röret alt genomgående med 12.9?
12.9 M10*60 borde ju funka isf?
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Wed 26 Sep, 2007 21:57

Sådär ja!
Nu börjar det ju tom likna nått med vattenpumpen.

Image

Anslutning bakåt e som ni förstår den som leder till värmepaketet i kupen.
Den e i sin tur lagd över ett 20mm aluminiumrör..dessvärre ingen bild.
Gjorde iaf ett fäste för det röret till hålet som sitter längst bak på toppen.

Turbon sen ja.
Den minnesgode kommer ihåg att tanken e att åka med en sk "cobraneck" för att på så sätt kunna ta luften till snigeln med 90grad vinkel.
Så..man startar i det här fallet med ett stycke om 200mm i svarven...åsså låter man svarven göra sitt.

Image

Å..här e vi halv vägs ung.

Image
Image

Den kommer att få lite lägre total höjd,men iden e att den skall vara sk fullradie för att bistå luftens väg in i turbon.
Uppepå det här fästet,som alltså då monteras utanpå turbons hals å svetsas på plats,så bygger jag sen en kåpa,vilket avslutas med en 150mm rörbit för utgången till filtret.
Å emellan filtret å cobranecken drar jag en bit armerad slang.
Tanken e att vinkla paketet ung 90grad,åsså bygga en box i framkant av hö framskärm för filtret i sig.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 27 Sep, 2007 21:11

Som Beppe Wolgers en ggn myntade...

FÄÄÄÄÄRDIG!! :-D

Image

Insvarvat,fullkonat å hela baletten.
Maskinbearbetad alujumjum va.. :shock:

Image

I "innerkant"-mot själva kompressorhuset-e där nu en 7mm tjock kant.
Tanken e att vi skall använda den för att få dit en "hatt" som sluter tätt runt det här,men faen skall veta att det nästan e synd å skam att dölja tratten... 8)
Last edited by Racing on Thu 27 Sep, 2007 23:28, edited 1 time in total.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Postby André MBSCA » Thu 27 Sep, 2007 22:30

Racing wrote:

Image



Så vacker! Tjusigt Jesper - rena pooorren! Image

Hmm, hur många behöver jag?...räcker två...eller ska vi säga fyra snurror? Image :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 27 Sep, 2007 22:59

Andre´.
Större bättre än fler. :-D
I ALLA lägen :wink:
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 27 Sep, 2007 23:11

Fö.
Pornografi e bra.
Vi gillar pornografi. :shock:
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Thu 27 Sep, 2007 23:22

Racing wrote:Fö.
Pornografi e bra.
Vi gillar pornografi. :shock:

Dunno, speciellt porno som denna! :-D
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Thu 27 Sep, 2007 23:27

Ja,då skall ni se "hatten" vi har börjat med.
Lite granna som sex ståendes på huvudet i en kanot i en vild fors å jagad av 6 förbannade urinvånare,för här DRIVS plåten fram över en svarvad matris ser ni!! :shock: :-D
Me nylonklubba..
Varför göra den enkelt när det kan göras svårt liksom? :-D


Borrade å gängade(var vi där igen) 4 M6 hål i matrisen...4 skruv med karossbricka så att plåten sitter absolut still...åsså en HIMLA massa gammaldags,hederligt,skärt våld....
Tanken e att följa upp med vår variant av det engelska hjulet...nämligen det FINSKA hjulet.(Fråga inte...*asg*)
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Postby Racing » Fri 28 Sep, 2007 20:52

Som sagt,bit för bit å dag för dag..

Pysslat lite mer med CADen för insuget.

Image

(Får bli bilder med kameran eftersom jag antar att alla inte har solidworks i burkarna sina)

Som synes,lite mer vinklar å vrår än man först tror.
Det som e kvar e eg ganska simpelt,nämligen en liten bit "rakt rör" som skall uppepå själva siamesen.Detta för att insuget skall kunna varieras enkelt i total längd samt att man får ett vettig svets stos vilket förhindrar att flänsen slår sig om man nu väljet att svetsa.
(Antingen svetsa eller armerad nitrilgummislang gäller)

Själva sliden i sig...håller jag för mig själv än så länge :wink:

Motorn då..tja..
Fick kikat lite på ett vettigt fäste samt en trigger "pinne",å se det hamnar alltihop i "locket" som e svarvat istället för nivåregleringspumpen.
Svarvad dysa till Hall givaren som jag svetsat offset i själva locket,åsså en "pinne" som e gängad i kamaxelns ände.
Iom att den e gängad blir det i sin tur enkelt att ställa triggeravståndet,å samtidigt sitter själva "pluggen" fast i toppen med 3st M3 Insexor.
Verkar bli en ganska smidig lösning som inte bygger så värst mkt eller ser klumpig ut.

Vidare fick jag kikat på röret som skall leda vatten till värmepaketet samt svetsat till ett fäste på det som dras i bak kant på toppen där det redan finns ett M8 hål.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Sat 29 Sep, 2007 00:17

Racing wrote:
(Får bli bilder med kameran eftersom jag antar att alla inte har solidworks i burkarna sina)


Tjusigt arbete :-)

Du kan dock trycka "Print Screen" o klistra in i tex paint o spara som jpg om du vill slippa hålla på med kameran :wink:
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests