Tack!
Hade jag inte en aning om faktiskt,men å andra sidan...SW filerna delar jag i huvusak med andra i samma sits om ajg skall vara ärlig.
Oavsett Henrik,tack.
Balls to the wall
-
- Halvexpert
- Posts: 314
- Joined: Thu 05 Oct, 2006 17:37
- Location: Arvika
Yup.
Den dan vi inte gör det längre kan man väl skita i å stiga upp...
Idag har jag engagerat mig i ett fäste till en sk "home signal".
Den tar jag ut på i det här fallet avgaskamaxeln för att sprutet skall veta vilket varv motorn är på om jag får för mig att åka fördelarlöst.
(Har bla blivit ombedd att kika på lite lösningar vad gäller både wastefire samt sk COP)
Hur som helst,en 4 takts motor tänder ju vartannat varv,å veven vet ju inte vilket av dem..å på den har vi som bekant i det här fallet två ferritiska triggerpunkter.
Kamaxeln-arna snurrar normalt med halva motorvarvet,å iom det blir det en ganska enkel sak att montera ngn form av trigger på en av kamarna i detta fallet för att sprutet(oavsett vilket varv) skall veta vilket av de två varven(720 grader) som veven befinner sig på.
Avgaskamen för att det redan orginal som bekant finns ett uttag för en nivåregleringspump där,å då svarvade jag av orginal medbringaren på kamaxelns ände,planade densamma samt borrade å gängade ett hål för en stålskruv(magnetisk) offset...vilket innebär att skruven snurrar förbi triggern var 720e vevaxelgrad.
![Image](http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/normal_DSC00001%7E4.JPG)
Den dan vi inte gör det längre kan man väl skita i å stiga upp...
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Idag har jag engagerat mig i ett fäste till en sk "home signal".
Den tar jag ut på i det här fallet avgaskamaxeln för att sprutet skall veta vilket varv motorn är på om jag får för mig att åka fördelarlöst.
(Har bla blivit ombedd att kika på lite lösningar vad gäller både wastefire samt sk COP)
Hur som helst,en 4 takts motor tänder ju vartannat varv,å veven vet ju inte vilket av dem..å på den har vi som bekant i det här fallet två ferritiska triggerpunkter.
Kamaxeln-arna snurrar normalt med halva motorvarvet,å iom det blir det en ganska enkel sak att montera ngn form av trigger på en av kamarna i detta fallet för att sprutet(oavsett vilket varv) skall veta vilket av de två varven(720 grader) som veven befinner sig på.
Avgaskamen för att det redan orginal som bekant finns ett uttag för en nivåregleringspump där,å då svarvade jag av orginal medbringaren på kamaxelns ände,planade densamma samt borrade å gängade ett hål för en stålskruv(magnetisk) offset...vilket innebär att skruven snurrar förbi triggern var 720e vevaxelgrad.
Last edited by Racing on Sun 30 Sep, 2007 07:08, edited 1 time in total.
Ja ibland undrar ju man faktiskt om man skulle sluta nuppa å kolla motorbilder istället. Blir ju både billigare å mindre ansträngande
Får testa detta. :)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -92 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
Slutar aldrig førundras øver ditt nit och detta forum som kunskapskælla... man lær sig ju nåt hela tiden... Snyggt jobbat. Keep up the good work!
Mercedes 190E 2,3 16V -85 .. Bruksbilen
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Mercedes 190E 2,3 16V -85 ..Projektbilen, blir den någonsin klar? :(
Dodge Charger 440 RT/SE -69
Dodge Challenger SRT8 -08, (First Edition)
Porsche 996TT -03
Nissan Navara 2008
Mercedes R500L -07
Efter en ganska hektiskt tid i verkstan det sista...bla ledsnat på att det såg ut som en krigskådeplats...
Så har jag idag fixat till en oljefilterhållare som jag tänkt koppla i änden på de slangar som jag dragit från orginal oljefilterhuset.
Blir även dem med AN12 anslutningar,men..hade dessvärre bara en tillhanda..så får fixa den andra i morgon om den gode Sellfors e på plats..
Så har jag idag fixat till en oljefilterhållare som jag tänkt koppla i änden på de slangar som jag dragit från orginal oljefilterhuset.
Blir även dem med AN12 anslutningar,men..hade dessvärre bara en tillhanda..så får fixa den andra i morgon om den gode Sellfors e på plats..
Åh fysatan. Ricktigt. vackert arbete jesper, imponerande rentutav. Dedära tål att skådas närmare.. :) Antar att bara en av portarna tar sin tid att arbeta fram? Ser i viket fall ut som att de tagit ett tag faktiskt.. Mycket prydligt som sagt..
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -92 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
- Martin A
- Hedersmedlem
- Posts: 1087
- Joined: Fri 29 Apr, 2005 00:35
- Location: Västra Götaland Alingsås
- Contact:
Är det så att du satt dig med en ny topp, inte den gamla du har på mersan nu?
//Martin A
//Martin A
Svetsar och skär laser i Rostfritt, Alu och Svart
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Undrar du något, skicka ett PM.
http://www.anderssonsteelspeed.se
|Mercedes W212 E350 CDI - 10|
|Mercedes w203 C180 Kompressor - 06|
~=: If it's got tits or wheels, it will give you problems :=~
Tack.*bockar*
Nope Martin.
Långt historia kort.
För ngr år sen bytte jag till mig en 2.5 topp.
Den e på gott å ont skadad då den tappat ett ventilsäte,så den e svetsad å behöver fräsas rent i ena förbränningsrummet.
Å..vad vidare e lurar jag på att svarva till mig en omgång ventilsäten i beryliumkoppar iaf..mest för att de e ett så jaevla fränt material.
Lite av samma egenskaper som Inconel ur temp hänseende.
Ja Daniel.
Det där med att låta filen gå handlar mkt mkt om erfarenhet å känsla.
Å..har en ggn i tiden ägt Tom Avellans egna flödesbänk.Stor...som en halv vägg.
Mkt mkt toppar blev det..av alla möjliga slag...men...tiden gick,å en dag insåg jag att den mest stog å samla damm.
Hade slutat använda den eftersom jag mer eller mindre upprepade mig själv gång om annan.Hade väl i brist på bättre förklaring lärt mig att "se" vad som krävdes.
Förstå mig nu rätt...för nix..ser INTE mig själv som sveriges svar på smokey yunik..
Men..att porta till ngt vettigt e ngt jag klarar ja...
Å efter åren med bänken i högsa hugg,å alla eländes gjutjärnstoppar man gjorde..så gör jag det numer ENBART till mig själv.
Nu e porten på bilden långt ifrån färdig.
Det ni ser e väl mest bas layouten på den,men som sagt..den kommer moddas mer.
Oavsett.
För jmfrl skull.
![Image](http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/normal_47.JPG)
Nope Martin.
Långt historia kort.
För ngr år sen bytte jag till mig en 2.5 topp.
Den e på gott å ont skadad då den tappat ett ventilsäte,så den e svetsad å behöver fräsas rent i ena förbränningsrummet.
Å..vad vidare e lurar jag på att svarva till mig en omgång ventilsäten i beryliumkoppar iaf..mest för att de e ett så jaevla fränt material.
Lite av samma egenskaper som Inconel ur temp hänseende.
Ja Daniel.
Det där med att låta filen gå handlar mkt mkt om erfarenhet å känsla.
Å..har en ggn i tiden ägt Tom Avellans egna flödesbänk.Stor...som en halv vägg.
Mkt mkt toppar blev det..av alla möjliga slag...men...tiden gick,å en dag insåg jag att den mest stog å samla damm.
Hade slutat använda den eftersom jag mer eller mindre upprepade mig själv gång om annan.Hade väl i brist på bättre förklaring lärt mig att "se" vad som krävdes.
Förstå mig nu rätt...för nix..ser INTE mig själv som sveriges svar på smokey yunik..
Men..att porta till ngt vettigt e ngt jag klarar ja...
Å efter åren med bänken i högsa hugg,å alla eländes gjutjärnstoppar man gjorde..så gör jag det numer ENBART till mig själv.
Nu e porten på bilden långt ifrån färdig.
Det ni ser e väl mest bas layouten på den,men som sagt..den kommer moddas mer.
Oavsett.
För jmfrl skull.
Förstår detta jesper å tidsödande vet jag de är att få något nogrant till bra resultat. Va lixom skall man porta så som du å exprimentera, så tycker i vart fall jag att är de någon som verkligen skall göra de å lära sig de så skall de vara ensjälv å ingen annan. Lixom vi går de ju faktiskt för att lära oss något å kunna stå för resultatet man åstakommer. Eller hur.. Lixom hur kul är de å va lär aman sig lixom av de om man inte sitter med filen själv i näven från början till slut :/ Så ser jag de iallafall.
Å en liten nyfilen fråga bara. Har du någon hum om på ett ungeför hur mycket gods i sidled men har att leka på utifrån orginalkanalen? Då ej menat innåt mellan kanalerna då man i vart allafall lätt ser de på insugssidan underifrån toppen sett. Mera menat va de är utåt sidorna på t.ex. avgassidan som du lekt på, innan man rentutav är ute i vattenkanalen och härjar :) ?
Å en liten nyfilen fråga bara. Har du någon hum om på ett ungeför hur mycket gods i sidled men har att leka på utifrån orginalkanalen? Då ej menat innåt mellan kanalerna då man i vart allafall lätt ser de på insugssidan underifrån toppen sett. Mera menat va de är utåt sidorna på t.ex. avgassidan som du lekt på, innan man rentutav är ute i vattenkanalen och härjar :) ?
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -92 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -91 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.5 16v -89 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -85 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -88 Orginalare
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v -87 VEMS, Turbo osv.. http://www.fernius.com och kompisen http://190e.se
Daniel
Du vet att det handlar mkt om logik.
Om du söker i motorn&tuning här så har Pippen postat ett flödesdiagram vid tilfälle för 16Vn i princip i lätt tillputsad form.(2.5an då-med sina 2mm större insugsportar)
Vad som finns att utläsa från det är flödesbalansen framför allt.
Det vi lär oss av det schemat är att in finns inte så mkt att göra,men avgasflödet i orginaltoppen tar mer eller mindre stopp efter 6mm i ventillyft.
På gott å på ont,å du kan slå dig i backen på att det inte är av en tillfällighet.Coworth vet vad de gjorde,å det var ett enkelt sätt att precis som man avände orginalinsuget på insugssidan,reducera total/max flödet på avgassidan.
Då kan vi åxå konstatera att låglyftflödet på dessa toppar på avgas rent ut sagt e mkt mkt bra..för de ger strax över 200cfm redan vid 6mm.
Nu e det ju så att redan 2.5 kamarna e aktiva till 10mm.
Betyder att det e "gott om tid" för avgaserna att dekomprimera under en lång tid,men i "kontrollerad" form.Dvs med ett maxflöde av ung 235CFM(mot insugets 354 vid 14)
Flödesbalansen e "ok" som vi ser det upp till d där 6mm...varefter insuget skenar iväg,men som sagt..det i sin tur hindras av insugsrörets längd framför allt.
Allt i strävan av att få en körbar orginalmotor.(Avser moment register)
En gammal "sanning" e att man skall ha en portdiameter som rör sig runt 0.83-0,85 ggr ventilens vid snävaste stället.
Det håller inte riktigt vatten som resonemang,för det e som bekant mkt teknik på ett järnspett,men rent logiskt inser man snart att tex de där 26mm som finns på 2.3:orna kontra en 38mm ventil...
Ngn har ju helt klart tänkt-med avsikt att tämja/balansera ut ngt.
Framför allt på avgas sidan "ser" man snart med ren logik att gjutningen e sån att den e "gjord" för att kunna korkas ur-å sanningen e att portning handlar i mångt å mkt om att på vettigaste sätt öka flödet UTAN att hatta runt med area ökningar bästa man kan-eftersom tryck/flöde står i motsatsförhållande till gashastighet.(Bernouillis lag).
Samtidigt e det en ren fysisk omöjlighet att öka flödet i storleksordningen 100CFM för en given port UTAN att göra det.
Vet att det låter som jag svamlar nu,men i brist på bättre förklaring...KÄNN i avgasporten en ggn Daniel..för i cossiens fall KÄNNER man det verkligen(å fö..dina fingerspetsar e mkt mkt lämpade för sånt-man känner MYCKET små avvikelser)
HUR mkt...e en fråga om belastning å varvtal.
Antar att du följde diskussionen på Sävar om squish?
För..flödet e en funktion av den laminära strömningen till stor del,å vi har behov av tumble(eller squish för en 2V),vilket ger turbulent funktion ju närmare ventilen vi kommer.
I sin tur..e ventilen i sig ett problem ur det perspektivet(vilket kanske gör att du inser att de flesta topplock rekommenderar man att porta ur i "bowlen" under sätet)
Icke så i cossiens fall.
Kan rakt av säga att i cossiens fall handlar det mer eller mindre bara om att MED BIBEHÅLLEN KANALFORM hitta behovet för BALANSEN för toppen.
Mao..in..görs inte mkt annat än större hål.Hur stort...e upp till dig.
Avgas...handlar om att "korka ur den"(man känner skittydligt vad de hållt på med precis vid delningen emot grenröret) samt att "se" behovet av del tapering å dels area behovet.
Tapering fö...
Bortsett från den där siffran om ,85%...så kan ajg säga att taperingen(koningen) på en motor som skall varva ligger normalt i storleksordningen 2-4grad.
Beror återigen på tänkt användningsområde,å i huvudsak en funktion av mekaniska friktionsförluster.
Mao..så brukar iaf jag använda den klenare siffran för turbomotorer..
Du vet att det handlar mkt om logik.
Om du söker i motorn&tuning här så har Pippen postat ett flödesdiagram vid tilfälle för 16Vn i princip i lätt tillputsad form.(2.5an då-med sina 2mm större insugsportar)
Vad som finns att utläsa från det är flödesbalansen framför allt.
Det vi lär oss av det schemat är att in finns inte så mkt att göra,men avgasflödet i orginaltoppen tar mer eller mindre stopp efter 6mm i ventillyft.
På gott å på ont,å du kan slå dig i backen på att det inte är av en tillfällighet.Coworth vet vad de gjorde,å det var ett enkelt sätt att precis som man avände orginalinsuget på insugssidan,reducera total/max flödet på avgassidan.
Då kan vi åxå konstatera att låglyftflödet på dessa toppar på avgas rent ut sagt e mkt mkt bra..för de ger strax över 200cfm redan vid 6mm.
Nu e det ju så att redan 2.5 kamarna e aktiva till 10mm.
Betyder att det e "gott om tid" för avgaserna att dekomprimera under en lång tid,men i "kontrollerad" form.Dvs med ett maxflöde av ung 235CFM(mot insugets 354 vid 14)
Flödesbalansen e "ok" som vi ser det upp till d där 6mm...varefter insuget skenar iväg,men som sagt..det i sin tur hindras av insugsrörets längd framför allt.
Allt i strävan av att få en körbar orginalmotor.(Avser moment register)
En gammal "sanning" e att man skall ha en portdiameter som rör sig runt 0.83-0,85 ggr ventilens vid snävaste stället.
Det håller inte riktigt vatten som resonemang,för det e som bekant mkt teknik på ett järnspett,men rent logiskt inser man snart att tex de där 26mm som finns på 2.3:orna kontra en 38mm ventil...
Ngn har ju helt klart tänkt-med avsikt att tämja/balansera ut ngt.
Framför allt på avgas sidan "ser" man snart med ren logik att gjutningen e sån att den e "gjord" för att kunna korkas ur-å sanningen e att portning handlar i mångt å mkt om att på vettigaste sätt öka flödet UTAN att hatta runt med area ökningar bästa man kan-eftersom tryck/flöde står i motsatsförhållande till gashastighet.(Bernouillis lag).
Samtidigt e det en ren fysisk omöjlighet att öka flödet i storleksordningen 100CFM för en given port UTAN att göra det.
Vet att det låter som jag svamlar nu,men i brist på bättre förklaring...KÄNN i avgasporten en ggn Daniel..för i cossiens fall KÄNNER man det verkligen(å fö..dina fingerspetsar e mkt mkt lämpade för sånt-man känner MYCKET små avvikelser)
HUR mkt...e en fråga om belastning å varvtal.
Antar att du följde diskussionen på Sävar om squish?
För..flödet e en funktion av den laminära strömningen till stor del,å vi har behov av tumble(eller squish för en 2V),vilket ger turbulent funktion ju närmare ventilen vi kommer.
I sin tur..e ventilen i sig ett problem ur det perspektivet(vilket kanske gör att du inser att de flesta topplock rekommenderar man att porta ur i "bowlen" under sätet)
Icke så i cossiens fall.
Kan rakt av säga att i cossiens fall handlar det mer eller mindre bara om att MED BIBEHÅLLEN KANALFORM hitta behovet för BALANSEN för toppen.
Mao..in..görs inte mkt annat än större hål.Hur stort...e upp till dig.
Avgas...handlar om att "korka ur den"(man känner skittydligt vad de hållt på med precis vid delningen emot grenröret) samt att "se" behovet av del tapering å dels area behovet.
Tapering fö...
Bortsett från den där siffran om ,85%...så kan ajg säga att taperingen(koningen) på en motor som skall varva ligger normalt i storleksordningen 2-4grad.
Beror återigen på tänkt användningsområde,å i huvudsak en funktion av mekaniska friktionsförluster.
Mao..så brukar iaf jag använda den klenare siffran för turbomotorer..
Oljefilterhus
Kollade hur du hade löst oljefilterhuset..Bygger ett liknande hus.Kollade du innan att skruven som håller locket går rakt igenom huset till returen.Pluggas inte detta så renas inte all olja.Men du kanske redan sett detta problem.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests