Hejsan. Har försökt kolla i forumet om det finns någon som lossat motor/växellådspaketet neråt på kaross W245, B-modellen? Jag gissar det är liknande på A-klass. Behöver byta oljekylet eller o-ringplattan mellan blocket och oljekylet som sitter skruvat på blocket precis innanför där vattenpumpen sitter.
Någon annan som behövt byta oljekylet pga att det läcker in kylarvätska till motoroljan? Vad jag kunnat analysera, så är detta ställe enda stället förutom toppackningen där kylarvätska kan komma in till motoroljan. Och toppackningen känns mindre troligt, oljetrycket i kanaler är högre än vatnets och skulle fylla kylsystemet med olja och inte kylvätska i oljan.
Förhoppningsvis kommer man åt eländet uppifrån med att ta bort oljefilterhållare och rören som ansluter till samma tätningsplatta som är den som har en massa o-ringar. Har kollat reservdelsnummer på oljekylet 6401800765, tätplatta 6401880180, tätplatta oljerör till filterhållare 6401880280.
W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
Re: W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
Slutsatsen är inte helt given. Jag har varit i kontakt med en Volvo "rödblockare" där en por i toppen släppte in kylvatten som sedan rann ner i vevhuset. Skulle även kunna hända om en topplockspackning går läck från kylvattenkanal till transmissionskedjans kanal eller någon annan kanal där motorolja trycklöst rinner ner från ventilmekanismen till vevhuset.
Re: W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
Marie wrote:Slutsatsen är inte helt given. Jag har varit i kontakt med en Volvo "rödblockare" där en por i toppen släppte in kylvatten som sedan rann ner i vevhuset. Skulle även kunna hända om en topplockspackning går läck från kylvattenkanal till transmissionskedjans kanal eller någon annan kanal där motorolja trycklöst rinner ner från ventilmekanismen till vevhuset.
Jo, det är ju det jag önskar få svar om andra råkat ut för samma fenomen.
Och huvudpunkten är inte vad som kunnat gått sönder, utan hur man får ur moroten ur dess håla
Men konstruktionen har jag koll på denna 640.941 och sannolikheten är större att en o-ring läcker då denna konstruktion är svagaste punkten.
Re: W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
He-he... Efter många runda ord, såriga händer och olja i ansiktet så hänger morotspaketet i domkraften
Ska bli skoj å se hur mycke kablar å slangar som man glömt släppa
Ska bli skoj å se hur mycke kablar å slangar som man glömt släppa
Re: W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
Mycket riktigt.
O-ringplattan som ska täta mellan oljekylet och motorblocket var orsak tll läckaget.
Så delar är beställda och bara invänta att de kommer så man får skruva ihop mackapären ä tjöra igen...
Ingreppet är INGET jag rekommenderar någon annan å göra, risken e att den inte kommer att bli ihopsatt
O-ringplattan som ska täta mellan oljekylet och motorblocket var orsak tll läckaget.
Så delar är beställda och bara invänta att de kommer så man får skruva ihop mackapären ä tjöra igen...
Ingreppet är INGET jag rekommenderar någon annan å göra, risken e att den inte kommer att bli ihopsatt
Re: W245 Demontera motor/växellådspaket oljekylläck
Så där
Hele skiten är ihopsatt och provkörning gick bra...
Så svårt var det inte, man behövde ingen motorlyft, man tippade ner hela paketet efter att ha släppt allt som e i vägen undertill och framtill.
Fixade även ny vä-inre drivaxeldamask som var sprucken.
Det tog ca 6 + 4 + 10 timmar i sakta mak att få ihop maskineriet och testa så man inte glömt något.
Hele skiten är ihopsatt och provkörning gick bra...
Så svårt var det inte, man behövde ingen motorlyft, man tippade ner hela paketet efter att ha släppt allt som e i vägen undertill och framtill.
Fixade även ny vä-inre drivaxeldamask som var sprucken.
Det tog ca 6 + 4 + 10 timmar i sakta mak att få ihop maskineriet och testa så man inte glömt något.
Return to “A-Klass, GLA, B-Klass och Vaneo/Citan”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest