![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Riktigt dåligt. Vad skall man göra?
NoggerKungen wrote:Jag tror f*nimig aldrig jag har haft en bil som rostar som MB... Plåtveck, lister, infattningar... vad har de gjort för att de ska bli så j#$%&a dåliga? Vad skall mangöra åt det? Förra våren gick jag över hela bilen och fixade skärmkanter och hjulhus, samt bagageluckan.. i år är det i andra hjulhuset, samt andra ställen (mitt på en sidospegel).
Riktigt dåligt. Vad skall man göra?
_mercaboy_ wrote:NoggerKungen wrote:Jag tror f*nimig aldrig jag har haft en bil som rostar som MB... Plåtveck, lister, infattningar... vad har de gjort för att de ska bli så j#$%&a dåliga? Vad skall mangöra åt det? Förra våren gick jag över hela bilen och fixade skärmkanter och hjulhus, samt bagageluckan.. i år är det i andra hjulhuset, samt andra ställen (mitt på en sidospegel).
Riktigt dåligt. Vad skall man göra?
Är inte bara mb som rostar det problemet finns på många bilar. jag jobbar med v.a.g å dem har man sett många som redan efter 2år börjar rosta i dörrar,bakluckor,laser svetsar som spricker och börjar rosta osv osv. när det väl börjar rosta runt bilen i alla skarvar är den dödsdömd. man ser direkt när de är söderbilar oxå! alldeles rostiga under i alla stag och skruvar,avgasystem osv
mitt tips är: hitta ett helt rostfri ex och håll den ren från salt,smuts tvätta den även ofta undertill samt hjulhus. och vaxa ofta.. Beror mkt på vart bilen din går på för vägar oxå?. min farsa köpte en rostfri w124 1994 (års 1987) skrotade den 2004 tvätta den nästan aldrig! Bilen var kolsvart av all skit men ändå klarade den sej från rost. både upptill och undertill.. bilen gick i norrland hela sitt liv. då den sedan krockades och skrotades,,
NoggerKungen wrote:Fast w124:an byggdes och lackades innan det (illa) berömda bytet av lack -96. MB innan 96 rostar inte. Men jag håller bilen ren. Tvättar varje vecka och vaxar även på vintern... problemet är ju att ett stenskott räcker för att det, på en månad eller två, ska bli en rostbubbla stor som en femma. Vänstersidan, med mötande trafiks stenskott och saltstänk, ser bedrövlig ut efter en vinter. Undertill funkar det ju...
pavel wrote:skaffade mig en Peugeot Coupe Pininfarina.
pasi wrote:det var som audi när dom skröt om sina helgalvade karosser, ser nästan dagligen audi bilar som rostar, av dom årgångarna som dom skröt med hahah
pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.
pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.
V70tdi wrote:pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.
Visst rostar galvade bilar med då det ju finns vanlig plåt under galvskiktet. Blästras eller nöts det hål i det så rostar det lika bra som en vanlig plåtren yta men jämför tex din 2001á med en galvad bil av annat märke så har du bytt en hel del plåt som inte dom andra har.
Jontes wrote:pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.
Ja nog sjutton finns det även galvade bilar som rostar, men MB årsmodeller 1996-2003 verkar vara en "förlorad" generation. En del skyller på samarbetet med Chrysler, det kanske ligger något i det det talades ju mycket om "samarbetsvinster" när de gick ihop. Några vinster blev det väl inte... Min C 240 rostar runt om (skärmar, dörrar etc.), man får "hyvla av" rosten varje vår och bättra på. Dörrarna blev jag så less på så att jag skrapade rent och penslade på rostskydd och satte på en bred svart tejp från Biltema! -Nä nu går jag ut i garaget och putsar på min W124, den kanske sista (?) kvalitètsbilen från Diamler-Benz!
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests