Hej!
Satt och vart lite sugen på att boxa min 220 CDI -98, men vill minnas att jag läst att de ända boxen skulle göra är att höja railtrycket och att detta på sikt skulle vara skadligt för pumpen.
Nu har bilen ifråga bara gått 11.900 mil men jag hade tänkt ha kvar den ett tag så de vore ju trist med onödiga haverier.
Synpunkter?
Mvh William
Cdi + KCR box = dum idé?
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Cdi + KCR box = dum idé?
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Cdi + KCR box = dum idé?
Har läst på lite till och kommit fram till att de boxen gör är att lura trycksensorn i railröret att den får för lite bränsle och därför vräker högtryckspumpen på mer. Frågan är dock bara hur pass skadligt detta är för pumpen?
Principen är ju densamma som för boxar till icke commonrail-dieslar, bortsett från att dessa vanligtvis lurar tempsensorn att maskin går för kallt och då fetar på mer bränsle.
Eftersom att funktionen är väldigt simpel, likt en hemmabyggd potentiometer så har jag sneglat lite på boxarna från Tyskland och England där det finns ett enormt utbud för mellan 500-1000:- plus någon hundring i frakt (till skillnad från KCR som tar 3999:- i Jubileumspris för boxen).
Frågan kvarstår dock hur skadligt detta är för pumpen samt om den börjar dra idiotmycket mer bränsle, dessa boxar påstås ju även förbättra bränsleekonomin men då måste dom ju göra något mer än bara lura en sensor så de känns bara som nys.
Principen är ju densamma som för boxar till icke commonrail-dieslar, bortsett från att dessa vanligtvis lurar tempsensorn att maskin går för kallt och då fetar på mer bränsle.
Eftersom att funktionen är väldigt simpel, likt en hemmabyggd potentiometer så har jag sneglat lite på boxarna från Tyskland och England där det finns ett enormt utbud för mellan 500-1000:- plus någon hundring i frakt (till skillnad från KCR som tar 3999:- i Jubileumspris för boxen).
Frågan kvarstår dock hur skadligt detta är för pumpen samt om den börjar dra idiotmycket mer bränsle, dessa boxar påstås ju även förbättra bränsleekonomin men då måste dom ju göra något mer än bara lura en sensor så de känns bara som nys.
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Cdi + KCR box = dum idé?
Hmmm.
Pumpen och övriga komponenter i bränslesystemet kommer arbeta med ett högre tryck än det var tänkt.
Jag hade låtit bli, om det inte är en renodlad experiment&skruvmickelbil.
Pumpen och övriga komponenter i bränslesystemet kommer arbeta med ett högre tryck än det var tänkt.
Jag hade låtit bli, om det inte är en renodlad experiment&skruvmickelbil.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Cdi + KCR box = dum idé?
Fotografen wrote:...om det inte är en renodlad experiment&skruvmickelbil.
Haha nja de är den tilltänkta nya familjebilen
![Razz :-P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Jo jag är ju medveten om att de blir högre tryck på grejorna...hmm får ta mig en funderare om det är värt de.
Jag har boxat bilar förr men de har endast handlat om Bayersk-tillverkat elände och där spelar de ju som bekant inte så stor roll
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Expert
- Posts: 446
- Joined: Thu 24 Jun, 2010 18:05
Re: Cdi + KCR box = dum idé?
högtryckstätningarna i commonrail injektorerna tar stryk.. mycket stryk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests