Hmm, har kanske förköpt mig. Köpte en S600L Bi-Turbo med Brabus chip för två veckor sedan, nu varnar ABCn om att den vill till verkstan. Verkar vara något sensor fel för den läcker inte och den justerar nivån lite titt som tätt, felet kommer när man kör på ojämnt underlag. Stället jag köpte den på vill inte kännas vid problemet. Kan man göra något själv eller är det bara MB-verkstan som kan med dator etc???
Vänligen
JT
P.S ... det är en -03 w220.
Problem med ABC...
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: Problem med ABC...
JThrawn2000 wrote:Hmm, har kanske förköpt mig. Köpte en S600L Bi-Turbo med Brabus chip för två veckor sedan, nu varnar ABCn om att den vill till verkstan. Verkar vara något sensor fel för den läcker inte och den justerar nivån lite titt som tätt, felet kommer när man kör på ojämnt underlag. Stället jag köpte den på vill inte kännas vid problemet. Kan man göra något själv eller är det bara MB-verkstan som kan med dator etc???
Vänligen
JT
P.S ... det är en -03 w220.
Om du köpt den på firma är de skyldiga att lämna garanti. Verkar därför konstigt att de inte vill kännas vid problemet.
///Markus -73
CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.
Re: Problem med ABC...
Litet info. Hoppas att något är användbart....
Nivågivarna för stötdämparna sitter för svenska förhållanden genuint korkat till i fickor i hjulhusen. Ett paradis för slask och skit att lugnt lägga sig på. En första lämplig åtgärd är att kolla så att ingen kabel har skadats. Det låter som ett intermittent fel. Skulle kunna vara kabelbrott eller fukt i potentiometer.
Det är inte ovanligt att någon ventil i stötdämparna "hänger" sig. Har man detta fel blir bilen stum eftersom stötdämparen inte justerar sig.
Har man ventilläckage sjunker bilen långsamt ner när den parkeras. Inget system är helt perfekt, och det finns en specifikation på hur mycket en bil får sjunka när den står parkerad över en vecka eller så.
En liten varning: Tillåts bilen sjunka ner för mycket kan det bli problem med att få upp den vid motorstart. Rekommenderar att man kör upp bilen i "Högläge II", skjuter in litet träklossar vid garagelyftkuddarna och sänker ner den innan vinterförvaring.
Något man måste göra (trots Benz' försäkran om att man inte behöver) är att byta ABC-oljan när bilen är några år. Fräsch olja är grön. Gammal är grådaskig och luktar skunk och har inte direkt någon tilltalande viskositet.
ÅF har ett bra test för systemet kallat "Rodeo" där man låter bilen stå och gunga med tvångsstyrda maxutslag samtidigt som man kollar om någon felkod sätts. Samtidigt stressas alla ventiler. Kan vara bra att köra detta i samband med oljebyte (man häller ut, tappar på, kör en stund, häller ut, tappar på etc)
Har bilen rullat ~10.000 mil eller mer är det inte ovanligt att tryckutjämnaren börjar ta slut. Man märker det genom att man får ett morrande ljud i kupén mellan 1400 och 1800 varv (V8) som försvinner helt när man varvar upp. Utjämnaren kostar ~2000.
Nivågivarna för stötdämparna sitter för svenska förhållanden genuint korkat till i fickor i hjulhusen. Ett paradis för slask och skit att lugnt lägga sig på. En första lämplig åtgärd är att kolla så att ingen kabel har skadats. Det låter som ett intermittent fel. Skulle kunna vara kabelbrott eller fukt i potentiometer.
Det är inte ovanligt att någon ventil i stötdämparna "hänger" sig. Har man detta fel blir bilen stum eftersom stötdämparen inte justerar sig.
Har man ventilläckage sjunker bilen långsamt ner när den parkeras. Inget system är helt perfekt, och det finns en specifikation på hur mycket en bil får sjunka när den står parkerad över en vecka eller så.
En liten varning: Tillåts bilen sjunka ner för mycket kan det bli problem med att få upp den vid motorstart. Rekommenderar att man kör upp bilen i "Högläge II", skjuter in litet träklossar vid garagelyftkuddarna och sänker ner den innan vinterförvaring.
Något man måste göra (trots Benz' försäkran om att man inte behöver) är att byta ABC-oljan när bilen är några år. Fräsch olja är grön. Gammal är grådaskig och luktar skunk och har inte direkt någon tilltalande viskositet.
ÅF har ett bra test för systemet kallat "Rodeo" där man låter bilen stå och gunga med tvångsstyrda maxutslag samtidigt som man kollar om någon felkod sätts. Samtidigt stressas alla ventiler. Kan vara bra att köra detta i samband med oljebyte (man häller ut, tappar på, kör en stund, häller ut, tappar på etc)
Har bilen rullat ~10.000 mil eller mer är det inte ovanligt att tryckutjämnaren börjar ta slut. Man märker det genom att man får ett morrande ljud i kupén mellan 1400 och 1800 varv (V8) som försvinner helt när man varvar upp. Utjämnaren kostar ~2000.
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: Problem med ABC...
Tack för infon, jag har fixat tid på Regeringsgatan de skall underöka vad som är fel och skriva ett papper åt mig sedan ska jag köra upp det i ansiktet på säljare får vi se vad som händer sedan... tråkig början på en annars kanon fin bil(kanske lite risig i lacken men går jäkla fint annars)
/JT
/JT
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: Problem med ABC...
Jo det var gammal olja och ett filter som behövde bytas...
Fick lite andra problem på halsen i samband med reparationen dock, cirkulations pump intercooler samt intermittenta fel på gaspedalen... suck, tur att den är så jäkla trevliga att köra
Fick lite andra problem på halsen i samband med reparationen dock, cirkulations pump intercooler samt intermittenta fel på gaspedalen... suck, tur att den är så jäkla trevliga att köra
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: Problem med ABC...
Jaha då var det slutåkt för den här gången... fick just beskedet att det kostar ca 35000 att fixa. Stället jag köpte den vill inte ta garantiåtagandet så jag löser det genom att häva köpet. Men f-n jag kommer att sakna den!
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Problem med ABC...
Ja V12or e billiga i inköp med DYRA å äga "när det händer" nått med all utrustning. Vad blir det istället?
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Problem med ABC...
Chris Mbsca wrote:Ja V12or e billiga i inköp med DYRA å äga
03an är väll närmare halvmiljonen!?..eller har jag helt fel
tråkigt angående bilen,men du hittar säkert nått annat trevligt istället
Matias - 82
W210 E270cdi -02
W210 E270cdi -02
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Problem med ABC...
Ja det anser jag "billigt" jämfört med nypris.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
-
- Hangaround
- Posts: 10
- Joined: Mon 08 Sep, 2008 13:43
- Location: Katrineholm
Re: Problem med ABC...
Tack för tippsen ovan, det har dock varit lite utveckling på MB fronten... jag lackade ur tillslut och sa åt dem att de fick ta tillbaka den för jag ska f-n inte ha en bil som fjädringen inte fungerar på vid leverans. Visade sig att det var ett pokerspel och att när jag väl synade bluffen så kröp de till korset och bytte regler ventilerna som behövde bytas där bak. Väntar just nu på att få tillbaka pärlan(får se hur länge den håller..), jag har dock gott hopp om att den faktisk skall bli bra att äga efter att de fixat ABC:n det är det enda som egentligen krånglar och sedan är det mer normalt små pill som man kan pula med själv.
Jag tror faktiskt att jag gjorde ett bra köp, jag fick den för 299 tkr, säljaren hade tydligen panik. Den har gått 12000mil och kostade 2,2 mkr ny för fem år sedan. Jag skulle aldrig ha tagit den värdemiskningen personligen. Den verkar inte heller vara krockad så den är rak och helt okej. Chipp-trimningen gör dessutom att den går som en skållad råtta...
Vi får se var det slutar men det verkar som den blir kvar i mitt garage ett tag till
Jag tror faktiskt att jag gjorde ett bra köp, jag fick den för 299 tkr, säljaren hade tydligen panik. Den har gått 12000mil och kostade 2,2 mkr ny för fem år sedan. Jag skulle aldrig ha tagit den värdemiskningen personligen. Den verkar inte heller vara krockad så den är rak och helt okej. Chipp-trimningen gör dessutom att den går som en skållad råtta...
Vi får se var det slutar men det verkar som den blir kvar i mitt garage ett tag till
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests