Ang rostgarantin (När kom 30 års garantin)

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Ang rostgarantin (När kom 30 års garantin)

Postby Roger J » Tue 09 Sep, 2008 16:04

Fick ett mail av Mercedes idag så här stod det...


Tack för ditt mail.Jag har sänt ett svar tidigare men det kanske inte har kommit fram.Vi prövar igen. För att rostskyddsgarantin ska gälla ska rosten komma inifrån slutnahålrum. Mer om villkoren finner du i broschyren som följt med din bil. Då detta inte är fallet med din bil så gäller alltså inte garantin men dåduskött din bil väljer vi att åtgärda din bil på goodwill. Goodwill är dockbaseratäven på ålder och kilometer. Har du fler frågor eller funderingarrekommenderarjag att du kontaktar din verkstad som är de som bäst känner din bil och dinreklamation. Med vänlig hälsning/Med venlig hilsen/Best regards Maria ThörnkvistCAC Sverige Mercedes-Benz Sverige AB

:| :| :|

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Ang rostgarantin (När kom 30 års garantin)

Postby jale » Mon 15 Sep, 2008 21:04

Roger J wrote:Ingen som vet med säkerhet vilket år garantin kom

Jodå ... den 30 åriga rostskyddsgaranin infördes i Sverige 1999. Varför vet jag det ? Jo, jag köpte en ny MB 1998 .... och hade då sas koll på läget ... gissa om jag blev lite besviken ? året därpå .....
Så det är 1999 som gäller.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Ang rostgarantin (När kom 30 års garantin)

Postby V70tdi » Mon 15 Sep, 2008 22:26

jale wrote:
Roger J wrote:Ingen som vet med säkerhet vilket år garantin kom

Jodå ... den 30 åriga rostskyddsgaranin infördes i Sverige 1999. Varför vet jag det ? Jo, jag köpte en ny MB 1998 .... och hade då sas koll på läget ... gissa om jag blev lite besviken ? året därpå .....
Så det är 1999 som gäller.


Då är det modellberoende :?: Min E270 210á -02 uttagen sept -03 har inta 30 års garanti.

Svar jag fick på min fråga om garanti: Hej Peter

Vad jag kan se är din bil från 2003. Din bil är såld med 2 års fabriksgaranti samt med konceptet MobiloLife där det bl a finns en rostskyddsgaranti. Ett eventuellt tillmötesgående i form av goodwill behandlas alltid individuellt från fall till fall av din återförsäljare, beroende på bilens ålder, körda kilometer och utförd service.


Från nätet: Varje ny Mercedes-Benz standardutrustas med en lång rad nyttigheter redan från fabriken. En av dessa är MobiloLife, som sedan 1 januari 2004 gäller för nybilar i två år till att börja med - därefter förnyas MobiloLife varje gång din bil får service på en Mercedes-Benz serviceverkstad och gäller tills det är dags för nästa service - i upp till 30 år!

30 år är ju en oerhört lång tid - hur är det möjligt? Eftersom Mercedes-Benz är en verklig kvalitetsprodukt är det varken svårt eller särskilt riskabelt att gå i god för dess funktion under mycket lång tid, om den bara får fullgod och sakkunnig service. I en värld där allt fler produkter är skapade för kort livslängd och snabb konsumtion står Mercedes-Benz fortfarande för lång livslängd och högsta tillförlitlighet. 30 år motsvarar mer än den dubbla livslängden för de flesta vanliga bilar idag.

MobiloLife innefattar:

Hjälp vid tekniska problem, dels med reparation, dels med att kunna resa vidare, med eller utan bilen.
Garanti mot genomrostning (inifrån och ut).
Extra förmåner som till exempel lånebil vid längre garanti och goodwillreparationer (inom fyra år).
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Ang rostgarantin (När kom 30 års garantin)

Postby jale » Fri 19 Sep, 2008 21:30

V70tdi wrote:
jale wrote:
Roger J wrote:Ingen som vet med säkerhet vilket år garantin kom

Jodå ... den 30 åriga rostskyddsgaranin infördes i Sverige 1999. Varför vet jag det ? Jo, jag köpte en ny MB 1998 .... och hade då sas koll på läget ... gissa om jag blev lite besviken ? året därpå .....
Så det är 1999 som gäller.


Då är det modellberoende :?: Min E270 210á -02 uttagen sept -03 har inta 30 års garanti.

Svar jag fick på min fråga om garanti: Hej Peter

Vad jag kan se är din bil från 2003. Din bil är såld med 2 års fabriksgaranti samt med konceptet MobiloLife där det bl a finns en rostskyddsgaranti. Ett eventuellt tillmötesgående i form av goodwill behandlas alltid individuellt från fall till fall av din återförsäljare, beroende på bilens ålder, körda kilometer och utförd service.


Från nätet: Varje ny Mercedes-Benz standardutrustas med en lång rad nyttigheter redan från fabriken. En av dessa är MobiloLife, som sedan 1 januari 2004 gäller för nybilar i två år till att börja med - därefter förnyas MobiloLife varje gång din bil får service på en Mercedes-Benz serviceverkstad och gäller tills det är dags för nästa service - i upp till 30 år!

30 år är ju en oerhört lång tid - hur är det möjligt? Eftersom Mercedes-Benz är en verklig kvalitetsprodukt är det varken svårt eller särskilt riskabelt att gå i god för dess funktion under mycket lång tid, om den bara får fullgod och sakkunnig service. I en värld där allt fler produkter är skapade för kort livslängd och snabb konsumtion står Mercedes-Benz fortfarande för lång livslängd och högsta tillförlitlighet. 30 år motsvarar mer än den dubbla livslängden för de flesta vanliga bilar idag.

MobiloLife innefattar:

Hjälp vid tekniska problem, dels med reparation, dels med att kunna resa vidare, med eller utan bilen.
Garanti mot genomrostning (inifrån och ut).
Extra förmåner som till exempel lånebil vid längre garanti och goodwillreparationer (inom fyra år).


Ja, just det ! Som du säger ... "Mobilo Life" innehåller bl.a. en rostskyddsgaranti ... och detta infördes med "buller och bång" 1999 och skulle vara i 30 år ! Det är vad MB sa då ! Nota bene - att vagnen är servad hos MB varje gång, dvs fullständigt stämplad servicebok.
Om nu MB försöker slingra sig ur detta så är det skamligt, stå på dig !
Jag var senast för ett par veckor sedan och hämtade min E 200-98 hos MB som varit inne på en B-service ( cirka 18000 mil ) och då var det en "snubbe" innan mig i "kön" tiill verkmästaren som frågade om rost i dörrarna och verkar´n frågade hur gammal är din bil ? etc etc, och kunden fick till svar att "ja men då har du 30 års rostskyddsgaranti" och det var en 2003´a men jag vet att MB införde det 1999 ! Jag köpte min ny 1998 så jag kommer bestämt ihåg att den 30 åriga garantin infördes året efteråt, alltså 1999.


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests