vad för Sklass? :)

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

vad för Sklass? :)

Postby Dreamscape » Thu 18 Sep, 2008 14:20

sitter här å känner mig grymt sugen på en s klass w140.. men då jag inte har någon som helst erfarenhet av sklasser (håller på mest med eklass) så undrar jag lite..
just nu sitter jag å funderar på en s500 -92/93 eller något liknande

vad är skillnaden mellan tex, en 400SE och en 500a? ekonomi, utrustning, motormässigt, komfort osv?

sitter just nu och kollar på http://www.blocket.se/vi/17907152.htm?ca=1_9_s

men har som fått för mig att en 500 skulle vara fetare :)
så ni som kan något om dessa får gärna hjälpa mig

mvh Nick
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
Plupp
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 329
Joined: Tue 22 May, 2007 10:36
Location: Norrbotten

Re: vad för Sklass? :)

Postby Plupp » Thu 18 Sep, 2008 15:18

Effekt/motorfakta; http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W140

Utrustningen beror på vad som valdes till just den bilen. Generellt skulle man nog kunna säga att ju större motor destå mer utrustning. Men givetvis finns det välutrustade exemplar med mindre motorn...

Komforten är underbar, oavsett vilken S-klass man tittar på ;)

Får jag peta in och föreslå en w126, om du vill ha något riktigt fett! :lol:

Lycka till med att komma fram till något, och om du far å tittar så var i förväg bestämd med hur mycket fel det får vara på den. Rost, problem med xx, osv. För när du väl står framför den och har tagit en provvända så är det lätt att kära ner sig i bilen och strunta i dom där detaljerna som man skulle tänka på när man for hemmifrån. :)
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: vad för Sklass? :)

Postby Marie » Thu 18 Sep, 2008 15:19

Svårt att svara generellt på din fråga, för det är ju vad förste köparen kryssade för i beställningslistan som avgör komfort och utrustning. Eftersom jag inte haft någon 500 utan bara 400 så kan jag inte svara på hur mycket man känner av den högre effekten, men min privata åsikt är att för mig räcker det och blir över med 400. Den går piggt även i de brantaste alpbackar, och den hinkar i sig tillräckligt med bensin, men är ändå förbluffande snål med tanke på effekten och hur jag kör här i alperna (mera likt en österrikare än en säkerhetsindoktrinerad svensk...). På tyska Autobahn kan man så långt trafiken tillåter ligga länge, och glida i väl över 200 km/h. När jag skriver glida så menar jag detta. Rullar lugnt, stabilt och värdigt i hög fart, och t-y-s-t.....

Min väninna har en trasig rygg och kan i vanliga fall bara åka bil 20-30 mil med en 'vanlig' bil (t.ex W126) innan hon får o-n-t. Med W140 körde vi 115 mil på en dag och hon mådde bättre än ett par dagar före avresan.

Sen kan man nog bara konstatera att W140 var ett jättekliv framåt jämfört med W126. En W126 ser bortkommen, klen och förskrämd ut bredvid en W140 och komforten är som att jämföra en Volvo 144 med en S80.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: vad för Sklass? :)

Postby Lennartx » Thu 18 Sep, 2008 15:51

Det spelar ingen roll 400 eller 500 men 600an ska man passa sig för mb har ju utvecklat v8an under alla år så logiken säger att satsar man på mbs v8a då får man en slitvarg till bil som inte kräver lika mycket översyn och service som v12an, men det va en gammal bilmek som sa det till mig och jag litade på honom han har jobbat med mb i hela sitt liv. Jag vill inte avråda från 600an men man måste va duktig på att meka för att ha en det e en väldig skillnad på motor vridmoment påfrestningar och annat så det gäller va observant med v12an det e mer åt racer hållet om man säger så, så sa han till mig. :roll:

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: vad för Sklass? :)

Postby Jojjet » Thu 18 Sep, 2008 15:52

Jag har fått för mig att en 500 är "optimal".. Så var det när det gällde SL:en iaf. 500:an är lämpligare, drar mindre och kostar inget mer att serva...

Så jag hade nog gått på en 500...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: vad för Sklass? :)

Postby Dreamscape » Thu 18 Sep, 2008 15:58

Får jag peta in och föreslå en w126, om du vill ha något riktigt fett!
Lycka till med att komma fram till något, och om du far å tittar så var i förväg bestämd med hur mycket fel det får vara på den. Rost, problem med xx, osv. För när du väl står framför den och har tagit en provvända så är det lätt att kära ner sig i bilen och strunta i dom där detaljerna som man skulle tänka på när man for hemmifrån. :)


=) har haft många erfarenheter av 126orna och är lite småless på dom, och 140na är ju så pass mycket fetare :)
och angående felen så söker jag en riktigt fin en :) glidare

Svårt att svara generellt på din fråga, för det är ju vad förste köparen kryssade för i beställningslistan som avgör komfort och utrustning. Eftersom jag inte haft någon 500 utan bara 400 så kan jag inte svara på hur mycket man känner av den högre effekten, men min privata åsikt är att för mig räcker det och blir över med 400. Den går piggt även i de brantaste alpbackar, och den hinkar i sig tillräckligt med bensin, men är ändå förbluffande snål med tanke på effekten och hur jag kör här i alperna (mera likt en österrikare än en säkerhetsindoktrinerad svensk...). På tyska Autobahn kan man så långt trafiken tillåter ligga länge, och glida i väl över 200 km/h. När jag skriver glida så menar jag detta. Rullar lugnt, stabilt och värdigt i hög fart, och t-y-s-t.....


låter stabilt det ska kolla runt lite om man kanske ska nöja sig med en 400 men som jojjet säger så lutar det mot en 500a
ganska få ute bara :)

bara för nyfikenhetens skull:

ngn som vet något roligt (eller mindre roligt) :) om den här bilen?
http://www.blocket.se/vi/17907152.htm?ca=1_9_s

ser ju riktigt fräsh ut osv. bara ganska lite info om den. någon som kan plocka fram utrustning osv?

tack för svar
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: vad för Sklass? :)

Postby Pärlan » Thu 18 Sep, 2008 16:46

Lennartx wrote:Det spelar ingen roll 400 eller 500 men 600an ska man passa sig för mb har ju utvecklat v8an under alla år så logiken säger att satsar man på mbs v8a då får man en slitvarg till bil som inte kräver lika mycket översyn och service som v12an, men det va en gammal bilmek som sa det till mig och jag litade på honom han har jobbat med mb i hela sitt liv. Jag vill inte avråda från 600an men man måste va duktig på att meka för att ha en det e en väldig skillnad på motor vridmoment påfrestningar och annat så det gäller va observant med v12an det e mer åt racer hållet om man säger så, så sa han till mig. :roll:


Då frågar jag mig vad som gör V12:an mer problematisk än V8:an? Det två stora motorer som bägge är byggda av MB. Den ena har 4 cylindrar mer, en extra LMM och ETA.

V8:an har ju blivit ett begrepp i bilvärlden som någonting pålitligt och häftigt mullrande.
Säkert mycket pga. de amerikanska V8-motorerna som i princip är outslitliga. Att V8:an i W140 kräver mindre tillsyn än V12:an tror jag inte ett dugg på. De är ju trots allt byggda av MB bägge två.

Ärvda erfarenhetet från en lång utvecklingsprocess med V8:an borde ju föras över på V12:an som påbörjades 1985.

Vad jag kunnat läsa mig till under mina mina tre år på nätet letandes efter information om W140 är att V12:an är en stabil motor utan problemen med t.ex. smörjningen av topparna som V8:an har. Det finns visst en typ av plasplugg i oljerören i toppen som tenderar att lossna med tiden varpå oljetrycket sjunker och topparna får reducerad smörjning.

Ska vi mer i detalj jämför de tre motoralternativen 400, 500 och 600 så är skillnaden driftekonomin inte speciellt stor.
400 och 500 har bara en luftmassemätare och ett luftspjäll. 600:an har två av varje
400:an och 500:an har för mig alltid framstått som en "kompromiss" mellan den klena 320:n och den våldsamma 600:an. Jag tycker för egen del att ska man köpa en 500 kan man lika gärna köpa en 600 och få en V12:a. 8)

Hur som helst oavsett vilken motor du väljer så är ju bilen i övrigt likadan. 600:an fick mer utrustning i standardutförande än de två andra. Dock gick de två mindre motoralternativen att utrusta med samma utrustning som 600:an.

Hitta dig ett fint exemplar så blir du nog nöjdast.

/ Jonatan
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: vad för Sklass? :)

Postby Marie » Thu 18 Sep, 2008 16:47

Jag skulle snarare säga: På en så gammal bil så är skick och bakgrund viktigt för valet. Betydligt viktigare än 400 eller 500. Jag hade hittat tre bilar i rätt prisklass inom rimligt avstånd, en 500SE (Eslöv) och två 400SE (Helsingborg, Halmstad).

Femhundran och den ena fyrahundran hade skum ägarhistorik. Inte att de var importbilar (en väldokumenterad importbil med få ägare totalt smäller för mig lika högt som en svensk) utan för att de hade ett stort antal ägare och de senaste hade korta innehavstider och 'konstiga' namn (kalla mig rasist om ni vill). Oåtgärdade besiktningsanmärkningar, skatteskulder sedan flera år (brukandeförbud) på den ena, privatperson som säljer avställd obes bil på den andra (vem f-n köper bil utan att legalt kunna provköra?) var också akuta varningsklockor. I det läget var den andra fyrahundran, med enastående skick kaross- och motormässigt, synnerligen välutrustad, svensksåld, tre brukande ägare (där den siste förköpt sig och fick 'lämna tillbaka'), stor Volvofirma som säljare, men orunda däck (långt stillestånd - >2år hos firman) och konstigt växlande automat, ett tämligen självklart val.
En 'tomatlåda' kan man i värsta fall renovera eller byta, och sulor är förbrukningsvaror. En prutning med 20.000 för att täcka risktagandet gjorde att saken var klappad och klar. Facit: Automatlådan hade en lossnad microbrytare i växelväljarkonsolen - kostnad noll, gasvajern hoppade av - kostnad en dansk femkrona som nytt mothåll, nya däck runt om - sex tusen, och sen kom ett bakhjulslager tämligen omgående (resultat av stilleståndet?) - ett par tusen. En dörrstängarpump som ger upp efter några veckor kan hända på vilken gammal W140 som helst (3500).

Hässleholmsbilen du frågade om:
VIN WDB1400421A082180
Plant 50
Model 400 SE
Chassis 1400421A082180
Engine 119971 12 009831
Transmission 722366 03 730941
Tyres
Primary DUNLOP
Order 0 2 226 07752
Heating 0-22640660
Lights BOSCH
Wiper BOSCH
Cab 03232
Delivery date 18.05.92
Dealer Munich branch (226)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
199 metallic blue-black (с 01.01.1983)
Options
221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)

306 activated charcoal filter (odor filter) (с 01.01.1990)

412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)

471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)

524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)

581 automatic climate control (с 01.01.1977)

590 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - Germany (с 01.01.1972)

652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

682 fire extinguisher (с 01.04.1970)

731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)

752 Becker radio Mexico 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)

810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (с 01.12.1986)

873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

JohnL
Expert
Expert
Posts: 972
Joined: Tue 10 May, 2005 11:52
Location: Malmö (Limhamn)

Re: vad för Sklass? :)

Postby JohnL » Thu 18 Sep, 2008 17:07

Åh, sen sån sjukt provokativ tråd. Det här är inte alls bra för mina nyttiga kombiköparplaner ju. Ni lockar mig i fördärvet! :shock:

/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: vad för Sklass? :)

Postby Dreamscape » Thu 18 Sep, 2008 18:39

Hässleholmsbilen du frågade om:
VIN WDB1400421A082180
Plant 50
Model 400 SE
Chassis 1400421A082180
Engine 119971 12 009831
Transmission 722366 03 730941
Tyres
Primary DUNLOP
Order 0 2 226 07752
Heating 0-22640660
Lights BOSCH
Wiper BOSCH
Cab 03232
Delivery date 18.05.92
Dealer Munich branch (226)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
199 metallic blue-black (с 01.01.1983)
Options
221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)

306 activated charcoal filter (odor filter) (с 01.01.1990)

412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)

471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)

524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)

581 automatic climate control (с 01.01.1977)

590 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - Germany (с 01.01.1972)

652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

682 fire extinguisher (с 01.04.1970)

731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)

752 Becker radio Mexico 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)

810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (с 01.12.1986)

873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)


appro på det, är det något mer lull-lull som är "nödvändig" bara för lathetens skull eller är ovan något som man kan leva med fint :) ?

bose stora ljudsstem är ju ett + iaf

synd att den är typ 150 mil från mig så man ids ju inte fara å kolla bara så dära heller :D
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: vad för Sklass? :)

Postby MB S-KLASSE » Thu 18 Sep, 2008 20:27

Min väninna har en trasig rygg och kan i vanliga fall bara åka bil 20-30 mil med en 'vanlig' bil (t.ex W126) innan hon får o-n-t. Med W140 körde vi 115 mil på en dag och hon mådde bättre än ett par dagar före avresan.

Sen kan man nog bara konstatera att W140 var ett jättekliv framåt jämfört med W126. En W126 ser bortkommen, klen och förskrämd ut bredvid en W140 och komforten är som att jämföra en Volvo 144 med en S80.


Men hallå där tycke och smak javisst.....
En W126 klen och förskrämd bredvid en W140 ?
Skall vara då för att W140 kallas för valrossen :roll:
Smäckrare elegantare linjer än W126 får man leta efter
W140 saknar det i alla fall :-D
W212, W204, W169

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: vad för Sklass? :)

Postby Starscream » Thu 18 Sep, 2008 21:16

personligen tycker jag 126 ser riktigt gammal ut, 140 har iaf moderna drag och lull som inte ens nya personbilar har idag.

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: vad för Sklass? :)

Postby Merca-Hakan » Thu 18 Sep, 2008 21:38

MB S-KLASSE wrote:
Min väninna har en trasig rygg och kan i vanliga fall bara åka bil 20-30 mil med en 'vanlig' bil (t.ex W126) innan hon får o-n-t. Med W140 körde vi 115 mil på en dag och hon mådde bättre än ett par dagar före avresan.

Sen kan man nog bara konstatera att W140 var ett jättekliv framåt jämfört med W126. En W126 ser bortkommen, klen och förskrämd ut bredvid en W140 och komforten är som att jämföra en Volvo 144 med en S80.


Men hallå där tycke och smak javisst.....
En W126 klen och förskrämd bredvid en W140 ?
Skall vara då för att W140 kallas för valrossen :roll:
Smäckrare elegantare linjer än W126 får man leta efter
W140 saknar det i alla fall :-D


ja jag är allt beredd att hålla med dig.. men ska det vara 126 så ska det vara en L, lika så då de gäller w140.
Håkan -84

User avatar
Ijahman
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 187
Joined: Thu 17 Jul, 2008 14:23

Re: vad för Sklass? :)

Postby Ijahman » Thu 18 Sep, 2008 21:39

Kanske en W220-00 (S500L)
Har en till salu.
:wink:
Mercedes S500 lång-00.
Volvo C70 T5 CAB-00
JEEP grand cherokee 5,2l-94

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: vad för Sklass? :)

Postby Dreamscape » Thu 18 Sep, 2008 22:48

MB S-KLASSE wrote:
Quote:
Min väninna har en trasig rygg och kan i vanliga fall bara åka bil 20-30 mil med en 'vanlig' bil (t.ex W126) innan hon får o-n-t. Med W140 körde vi 115 mil på en dag och hon mådde bättre än ett par dagar före avresan.

Sen kan man nog bara konstatera att W140 var ett jättekliv framåt jämfört med W126. En W126 ser bortkommen, klen och förskrämd ut bredvid en W140 och komforten är som att jämföra en Volvo 144 med en S80.


Men hallå där tycke och smak javisst.....
En W126 klen och förskrämd bredvid en W140 ?
Skall vara då för att W140 kallas för valrossen :roll:
Smäckrare elegantare linjer än W126 får man leta efter
W140 saknar det i alla fall :-D


ja jag är allt beredd att hålla med dig.. men ska det vara 126 så ska det vara en L, lika så då de gäller w140.


sant håkan :) men inte ofta man hittar dom, enligt mig så funkar en vanlig w140 ganska bra osså :D
dessutom verkar inte 500L w140 växa på träd :)

Ijahman
Kanske en W220-00 (S500L)
Har en till salu.


hrhr, "lite" över min prisklass :D försöker hitta en schysst 500/500L men enklare sagt än gjort :D

ps: f-n vad jag e dålig på quote grejjerna men ni fattar nog
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests