W220 som "tjuvar" ström

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Aspen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 120
Joined: Thu 08 Sep, 2005 12:16

W220 som "tjuvar" ström

Postby Aspen » Sun 18 Jan, 2009 20:27

Hur länge ska en S 320-99:a kunna stå i garaget innan batteriet blir dåligt? Hur mäter man enklast om bilen "tjuvar" ström?

/Aspen
SLK230-01
Tidigare:
MB-500SL-92
Nissan 300zx TT-90
Nissan 200sx-89
Toyota Celica -87

Somni
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 175
Joined: Sat 30 Sep, 2006 18:59
Location: Vittskövle
Contact:

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby Somni » Sun 18 Jan, 2009 22:12

Med en amperemeter, med motorn avstängd.
MB S211 E 500 T - 04
MB S210 E 320 CDI - 01
MB R107 350 SL - 71
Chevrolet Avalanche - 05 - Såld
MB C126 500 SEC -88 - Såld
MB C208 CLK 430 -99 - Såld

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby MrMeduza » Mon 19 Jan, 2009 01:00

Har problem med min w140 också..står den 2-3 dagar så får man knappt igång den.
Står den 4-5 dagar så är den heldöd :-(

Måst söka reda på en amperetång och kolla upp detta..
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby Uky » Sat 24 Jan, 2009 17:31

Skaffa en tångamperemeter. ELFA har sådana som kan mäta med upplösning ner till 10mA, vilket är tillräckligt för att leta strömtjyvar.

Tricket är att se till att man kan komma åt säkringar med öppen dörr, motorhuv eller bagagelucka. Bilen måste "luras" att gå ner i sleep-mode, något som skall ske en stund efter det att man normalt stängt och låst/larmat på.

Anslut strömtången kring en av kablarna från batteriet. Stäng av bilen och notera hur strömförbrukningen sjunker alltefterssom system efter system somnar.

Om det efter - säg - 10 minuter eller så drar mer än några få milliampere (och detta varierar mellan olika modeller) kan man ha problem.

Då måste man börja dra säkring efter säkring för att se i vilken gren man har problem.

En bekant har just nu ett problem med sin bil. Det ena var att bagagerumsbelysningen var på...
Det andra troligen larmet som strular.

Tidiga C215/W220 med ABC har en mjukvarubugg som innebär att om man inte stängt och larmat bilen inom en minut efter det att man stigit ur så går inte ABC-styrboxen ner i sleep-mode utan drar något hundratal milliampere. Boxen går inte att flasha om utan måste bytas.

:robot:

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby MrMeduza » Sat 24 Jan, 2009 18:20

Har iafall mätt förbrukningen i min bil och den ligger på 0.17A.. vetifan om de ska kunna dra slut på batteriet så snabbt :roll:
Har även hittat säkringen och den går bl.a till "key shut-off". någon som vet vad de innebär?
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby Uky » Sun 25 Jan, 2009 22:45

170 mA drar garanterat ur ett batteri på en dag eller två. "100Ah" betyder alls inte 1A under 100 timmar utan betydligt mindre "tillgänglig" kapacitet. Du har garanterat någonting som ligger aktivt. Helt klart läge att dra säkringar.

:robot:

syljua
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Thu 20 Jan, 2005 17:12
Location: norge

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby syljua » Tue 27 Jan, 2009 10:52

MrMeduza wrote:Har även hittat säkringen och den går bl.a till "key shut-off". någon som vet vad de innebär?


Nå har jeg aldri hatt diesel-bil, men slik jeg forstår det, så trenger diesel vacuum til diesel pumpa
for å skru seg av, ellers vil den bare fortsette å gå. Les dette om OM603;
http://mbca.cartama.net/showthread.php?p=119292
Det skal vist da finnes den motor/solenoide som aktiveres når du skrur av strømmen med nøkkelen.
Kanskje den ikke skrur seg riktig av fordi armen den presser på, ikke går langt nok, selv
om motoren skrur seg av?

mvh,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984

User avatar
MrMeduza
Guru
Guru
Posts: 4161
Joined: Sat 25 Dec, 2004 19:55
Location: Norbotten, Luleå
Contact:

Re: W220 som "tjuvar" ström

Postby MrMeduza » Sun 01 Feb, 2009 20:14

Jo har luskat fram att de är en relästyrd vakumventil som stänger motorn, så de kan säkert vara relät som ligger och drar efter att bilen stängts av.
Mer än så har ja inte orkat kolla upp ännu..får se när de blir :wink:
Anton Hangasjärvi -87

S123 300TD -81, W120 180 -58, W110 200D -67, W115 220D Lang -72

http://www.garaget.org/MrMeduza


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests