Jag bytte fälgar idag slängde på 19" med 255/40 fram 265/30 bak.
När jag kör över 30kmh så blinkar antispinnen dvs om jag trycker på gasen släpper jag så går den som vanligt men gasar jag något så blinkar lampan och bilen svarar inte, kopplar jag bort antispinn så blinkar den men det går fortfarande att köra, den går inte lika bra dock.
Beror detta på att mina bakdäck har för låg profil?
Någon kunnig inom detta som kan ge mig svar?
Bilen är s500 -99
Problem med antispinn efter hjulbyte
Problem med antispinn efter hjulbyte
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Re: Problem med antispinn efter hjulbyte
Jag skulle tro att du, precis som du själv misstänker, har för stor skilnad på profilen fram och bak!
Bredden på däcken skiljer ju inte så mycket, och om du då har 40-profil fram ska du nog minst ha 35-profil bak,
eller snarare 35-profil fram och 30-profil bak...
men förmodligen samma profil faktiskt när det bara skiljer så lite i bredd.
Jag har iofs bara 18" under sommaren, då med 245/40 fram och 285/35 bak och har inga problem med antispinnet.
Bredden på däcken skiljer ju inte så mycket, och om du då har 40-profil fram ska du nog minst ha 35-profil bak,
eller snarare 35-profil fram och 30-profil bak...
men förmodligen samma profil faktiskt när det bara skiljer så lite i bredd.
Jag har iofs bara 18" under sommaren, då med 245/40 fram och 285/35 bak och har inga problem med antispinnet.
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Re: Problem med antispinn efter hjulbyte
Det handlar sannolikt om rullomkretsen, den måste ligga inom +/- 5 % från orginal. Hamnar värdet utanför detta så tror antispinnsystemet att det är halt
Dvs du har sannolikt fått fel rullomkrets på dina nya däck till dina nya fälgar .... finns ingen bot annat än att byta däck
Googla på rullomkrets så kan du hitta tabeller om detta, Bilsport hade för ett antal år sedan en mycket bra artikel med tillhörande tabeller om detta ..... kanske finns det i deras arkiv ?
mvh
Dvs du har sannolikt fått fel rullomkrets på dina nya däck till dina nya fälgar .... finns ingen bot annat än att byta däck
Googla på rullomkrets så kan du hitta tabeller om detta, Bilsport hade för ett antal år sedan en mycket bra artikel med tillhörande tabeller om detta ..... kanske finns det i deras arkiv ?
mvh
Re: Problem med antispinn efter hjulbyte
Prova rullomkrets http://www.dack.tk/
Re: Problem med antispinn efter hjulbyte
Tack har förstått att man inte kan köra med vilken profil som helst med dessa bilar, har beställt 2 nya bakdäck igen 275/35 19
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests