Problem med antispinn efter hjulbyte

S-Klass generation 4, tillverkades mellan 1998-2006
User avatar
Shunon
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Fri 25 Jan, 2008 15:49

Problem med antispinn efter hjulbyte

Postby Shunon » Wed 18 Feb, 2009 22:30

Jag bytte fälgar idag slängde på 19" med 255/40 fram 265/30 bak.
När jag kör över 30kmh så blinkar antispinnen dvs om jag trycker på gasen släpper jag så går den som vanligt men gasar jag något så blinkar lampan och bilen svarar inte, kopplar jag bort antispinn så blinkar den men det går fortfarande att köra, den går inte lika bra dock.
Beror detta på att mina bakdäck har för låg profil?
Någon kunnig inom detta som kan ge mig svar?
Bilen är s500 -99
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Problem med antispinn efter hjulbyte

Postby André MBSCA » Wed 18 Feb, 2009 23:24

Jag skulle tro att du, precis som du själv misstänker, har för stor skilnad på profilen fram och bak!
Bredden på däcken skiljer ju inte så mycket, och om du då har 40-profil fram ska du nog minst ha 35-profil bak,
eller snarare 35-profil fram och 30-profil bak...
men förmodligen samma profil faktiskt när det bara skiljer så lite i bredd.
Jag har iofs bara 18" under sommaren, då med 245/40 fram och 285/35 bak och har inga problem med antispinnet.
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Problem med antispinn efter hjulbyte

Postby jale » Fri 20 Feb, 2009 18:09

Det handlar sannolikt om rullomkretsen, den måste ligga inom +/- 5 % från orginal. Hamnar värdet utanför detta så tror antispinnsystemet att det är halt :lol:
Dvs du har sannolikt fått fel rullomkrets på dina nya däck till dina nya fälgar .... finns ingen bot annat än att byta däck :-(
Googla på rullomkrets så kan du hitta tabeller om detta, Bilsport hade för ett antal år sedan en mycket bra artikel med tillhörande tabeller om detta ..... kanske finns det i deras arkiv ?
mvh

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Problem med antispinn efter hjulbyte

Postby R171 » Fri 20 Feb, 2009 18:24

Prova rullomkrets http://www.dack.tk/
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

User avatar
Shunon
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Fri 25 Jan, 2008 15:49

Re: Problem med antispinn efter hjulbyte

Postby Shunon » Sun 01 Mar, 2009 20:53

Tack har förstått att man inte kan köra med vilken profil som helst med dessa bilar, har beställt 2 nya bakdäck igen :oops: 275/35 19
Lamborghini Murcielago
Ferrari F430 Spider
Clk 200 cab


Return to “W220”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests