Så bygger du ASR Defeat!!

Här diskuterar vi E-klass modellerna.
User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Så bygger du ASR Defeat!!

Postby Mercedes-Benz » Wed 20 Oct, 2004 18:03

Okej! Gör ett försök att förklara hur jag byggde min ASR Defeat! Har tyvärr bara ett begränsat bildmaterial, men jag gör ett försök ändå och det är bara att fråga om det är nått!

Kom ihåg att alltid ta av en pol från batteriet innan du börjar och att du gör detta på eget ansvar!!

Inköpslista:
3 st reläer (Jag använde vanliga 30A reäler)
Kabel
Skarvhylsor (Röda för 0,5-1.0 mm2 kabel)
Flatstiftskontakter (Röda för 0,5-1.0 mm2 kabel)

Innan du börjar läs detta:

Image
Image
Image

Färgkoderna stämmer ej överens med dom som står här ovan, men det räcker med siffrorna.





Då börjar vi! Hitta boxen med styrenheterna (passagerarsidan mot torpeden)

Så här ser den ut med locket av:
Image

Ta nu ur alla fyra "datorerna" ur boxen med hjälp av tex en skruvmejsel får du dom att komma rakt upp.

Ta sedan lös hela överdelen på aluminium lådan, det sitter skruvar runt hela lådan och en slang! Kontakten på baksidan av lådan måste också tas bort för att komma åt två skruvar på lådans baksida

När du är färdig ser det ur så här:
Image

Nu kan du ta lös kontkterna genom att försiktigt bryta i clipset som håller fast dom. Den gråa är ASR men då behöver nog ta lös några till för att komma åt!!

Ta nu och identifiera anslutning 25, 35 och 37 genom att korsjämnföra kontakten i boxen (gråa) och den på ASR "datorn"!

Image
Image

När du identifierat rätt kablar är det dags att klippa av dessa och med hjälp av skarvhylsor koppla på kablar som kan dras till reläna. Koppla in dessa kablar så dom tar en "omväg" via reläet så att man på så sätt kan koppla på och av strömmen.
För att få ut kablarna ur lådan borrade jag ett hål i den svarta underdelen av plast och monterade reläna där bakom boxen.

När du kopplat in alla tre reläna så behöver du bara koppla in manöver till reläna så att du kan slå till och från reläna med en knapp. När då slår på knappen (sluten) så drar reläna och kopplar samman kablarna via reläet precis som det var innan vi började koppla, men så när vi slår av knappen (bryter) så är reläna öppna = samma resultat som klippta kablar

Image

Förklaring till bilden:
Reläna (R) skall kopplas in på kabel #25, #35 och #37, men eftersom att utrymmet inne i boxen är för litet måste man dra sladdar ut ur lådan (syns ej på bilden) och montera reläna där istället. (+) kopplas in på alla tre reläers manöver via en brytare (B) och (-) kopplas på alla tre reläers andra stift för manöver.

Jag jordade (-) manövern till reläna vid en jordpunkt på stötdämpartornet och (+) tog jag från säkringslådan.

Ta alltså en kabel från säkringslådan (+) och dra in i kupen, genom en brytare och tillbaka till reläerna som sitter vid boxen!

Nu sätter du ihop allt och provar!!

Det var min version av det hela, är inte så bra på att förklara men det är bara att fråga om det är nått!
Jag kommer att ändra i texten när jag kommer på nått som kan beskrivas bättre!

Komentera gärna!
Last edited by Mercedes-Benz on Mon 18 Apr, 2005 22:50, edited 2 times in total.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Bamse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1585
Joined: Wed 25 Jun, 2003 21:58
Location: Skåne Kristianstad
Contact:

Postby Bamse » Wed 20 Oct, 2004 23:15

Usch verkar du är ute på självmordförsök :lol:
Äger:
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome

User avatar
Frasse
Medlem
Medlem
Posts: 73
Joined: Sat 31 May, 2003 15:38
Location: Västerbotten Blattnicksele
Contact:

Så bygger du ASR Defeat!!

Postby Frasse » Thu 21 Oct, 2004 11:51

Bra job,skall testa det själv.Ps Är det någon som har en passande brytare
till den :-D
Kent -56
E320CDI 4-Matic -07
E320CDI-01
560SEL-89
500E-92 såld
300TE-92 såld
280STD -74 såld
350SE-75 såld
280SE-83
280SE-83
Kawasaki Z1 1015-75

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Så bygger du ASR Defeat!!

Postby Mercedes-Benz » Thu 21 Oct, 2004 11:56

Frasse wrote:Bra job,skall testa det själv.Ps Är det någon som har en passande brytare
till den :-D


Finns att köpa på MB om man vill ha den i konsollen!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Postby psycho » Thu 21 Oct, 2004 13:25

Tack för hjälpen med schemat!
Detta blir ett bra vinterprojekt.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
jan-e500-94
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Fri 06 Feb, 2004 18:24
Location: haninge

Re: Så bygger du ASR Defeat!!

Postby jan-e500-94 » Thu 21 Oct, 2004 15:26

Mercedes-Benz wrote:Okej! Gör ett försök att förklara hur jag byggde min ASR Defeat! Har tyvärr bara ett begränsat bildmaterial, men jag gör ett försök ändå och det är bara att fråga om det är nått!

Kom ihåg att alltid ta av en pol från batteriet innan du börjar och att du gör detta på eget ansvar!!.....................


tack för en jättebra beskrivning =D>

lägg gärna in det här på gör det själv sidan

funkar allt i övrigt bra?????

jag tänkte montera in asr defeat själv i vinter(ett måste om man ska ladda med lustgas)

___________________
jan-e500-94
gul spec edition
svart skinn
ac mm mm mm

Dräparen

Postby Dräparen » Thu 21 Oct, 2004 16:08

Var tog du din "nyckel plus" ifrån?
Skall oxå prova detta i vinter. Tack för en bra beskrivning.

stabilen
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 108
Joined: Tue 19 Oct, 2004 21:36
Location: Malmö

Postby stabilen » Thu 21 Oct, 2004 16:37

Kanon!!
Kan man lägga två lakrisremsor när man sticker iväg
från en BMW... :-)

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Thu 21 Oct, 2004 18:46

BMW Dräparen wrote:Var tog du din "nyckel plus" ifrån?
Skall oxå prova detta i vinter. Tack för en bra beskrivning.


Ta den från säkringslådan! Ta från 1:an där cigtändare osv sitter!! Sätt gärna på en extra säkring på den kabeln!!




Och tack alla för berömmet!!
Tyckte själv att det blev en dålig beskrivning och att ni skulle överösa mig med frågor! :-) Men men om den gick hem så var den väl inte så taskig!!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Dräparen

Postby Dräparen » Thu 21 Oct, 2004 21:44

stabilen wrote:Kanon!!
Kan man lägga två lakrisremsor när man sticker iväg
från en BMW... :-)


Om jag inte ghar helt fel för mig så ritar den bara streck med ena hjulet. Min gjorde det i alla fall.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Thu 21 Oct, 2004 21:48

BMW Dräparen wrote:
stabilen wrote:Kanon!!
Kan man lägga två lakrisremsor när man sticker iväg
från en BMW... :-)


Om jag inte ghar helt fel för mig så ritar den bara streck med ena hjulet. Min gjorde det i alla fall.


Jo dom vill på göra det, om man bara drar på rakt fram!

Men hur är det egentligen har 500:an någon diffbroms?
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

taxi driver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 127
Joined: Wed 27 Oct, 2004 01:01

ASR- 1:st gear start+ = håll i hatten

Postby taxi driver » Wed 03 Nov, 2004 00:13

Har läst mycket om ämnet men ej förstått allt. När du slår ifrån ASR
lyser då ASR triangeln? funkar ABS:n? ASRoff knapp från t.ex. W 140
skulle passa jäkligt bra på faderkontrollens plats (vem behöver musik
när M119 spelar?)att slippa lägga i B varje gång vore också kul har någon klurat ut detta på ett "enkelt" sätt?

Ps Jag får inte fram något kopplingschema!

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: ASR- 1:st gear start+ = håll i hatten

Postby Mercedes-Benz » Wed 03 Nov, 2004 00:23

taxi driver wrote:Har läst mycket om ämnet men ej förstått allt. När du slår ifrån ASR
lyser då ASR triangeln? funkar ABS:n? ASRoff knapp från t.ex. W 140
skulle passa jäkligt bra på faderkontrollens plats (vem behöver musik
när M119 spelar?)att slippa lägga i B varje gång vore också kul har någon klurat ut detta på ett "enkelt" sätt?

Ps Jag får inte fram något kopplingschema!


När jag slår av ASR lyser inte ASR "triangeln" men ASR varninslampan på raden längst ner!
ABS funkar utmärkt!

ASR, knapp från W140 går inte att använda då den fjädrar tillbaka!
Men du kan ta och köpa en ASR knapp från W140 + en knapp tex belysningen (icke återfjädrande) från W124/140 och byta om så du får en icke återfjädrande ASR-knapp, eller det enklaste köpa en "lampknapp" och ta bort "loggan" och köra med blank knapp!

Vad menar du med att slippa lägga i B? Jag använder aldrig 1:ans växel då jag vet vilka våldsamma krafter som då smular sönder allt vad kraftöverföring heter (+ att det bara blir ryckigt)!! 480 Nm sätter sönder grejer, tänk på att det blir dyrt när grejer går sönder!
Bara ett litet tips!!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

kalla
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Fri 27 Feb, 2004 08:14
Location: Stockholm

Postby kalla » Wed 03 Nov, 2004 20:48

Diffbromsen på en mercedes e förbrukningvara. Va inne på Bernads bil på mekaniska verkstaden. Farbröderna berättade att min Mb 500E har en "lamelldiff". Skall vara 6-8st lameller tillsammmans. Tyvärr så slits dessa snabbt. Enn beräknad livslängd på 13-14 tusen mil, sen e dom slut driver endast på ett hjul. Det positiva e att det e relatift billigt att åtgärda, plus att man kan öka diffverkan enkelt. Man bara monterar tjockare "lameller"
Mercedes 500E BiTurbo

taxi driver
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 127
Joined: Wed 27 Oct, 2004 01:01

DIFFBROMS?????????

Postby taxi driver » Thu 04 Nov, 2004 00:34

Det vore mumma det hårt ställd så att ASR:n inte behövde
jobba så hårt det som tar stryk är gummit,men det är ändå
förbrukningvara.Är inte så säker på att 500:an har bromsad
diff i kombination med Anti Slir Reglering för den som kan
"köra"skulle en PLD Power Lock Differetial vara det bästa,
när man klipper till så får man hjälp av 2 sulor alltså
2 lakritsremmar 285 mm breda sug på den!



Roger inte missnöjd mEd 500:n ,
bara lite avtrubbad .


Return to “E-Klass”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests