Postby Marie » Sat 07 Oct, 2017 13:58
Som du själv insett innebär det ett vägskäl där du måste välja väg och där det om några år kan bli svårt att göra valet ogjort. Du måste nog besluta om bilen är en framtidsinvestering som skall öka i värde rent pekuniärt, eller om det är en bil där du skall ha mesta möjliga bruksvärde själv. Detta kommer ju att påverka även andra delar av de arbeten du planerar för kommande vinter. Original eller reparationer som innebär förbättringar av funktion eller hållbarhet.
Helt klart är ju att originalbevarade bilar av denna typ är - och än mer i framtiden blir - sällsynta, då de flesta bara genom bilvalet idag och igår visar att man prioriterar bruksvärde. Ekonomiskt sett torde alltså det ekonomiska värdet i framtiden hos en fin välbevarad originalbil kunna bli högt.
Exempelvis är fina original Volvo Duett ytterst sällsynta och snordyra. En så bruksig bil kördes ihjäl och skrotades, och de flesta överlevande hade modifierats vilt - ja ofta så vilt och oåterkalleligt som Epa- och A-traktor... (en riktig Duettepa är ju iofs också dyr idag).
Last edited by
Marie on Sun 08 Oct, 2017 23:50, edited 1 time in total.
MB 400SE -92
![Image](http://images.spritmonitor.de/542828.png)
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)